Työehtosopimusneuvottelut - 07.02.2020 klo 11.47

PAMin lakot laajenevat kiinteistöpalvelualalla

Neuvotteluja kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksesta käytiin tänään perjantaina 7.2. valtakunnansovittelijan toimiston johdolla. Sovittelussa ei tapahtunut juurikaan edistymistä, jonka takia Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallituksen perjantaina 31.1. tekemän päätöksen mukaisesti lakot laajenevat viikolla 9.

”Kiinteistöpalvelualan neuvotteluissa ei ole tapahtunut etenemistä. Edelleenkin näen, että työnantajien haluttomuus kehittää alan työehtosopimusta on ongelma”, toteaa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Esimerkiksi siivoojista huomattava määrä työskentelee osa-aikaisena. Toimialalla osa-aikaisten työntekijöiden keskituntipalkka on 74 % kokoaikaisten keskituntipalkasta.

”Neuvottelujen vauhdittamiseksi laajennamme kiinteistöpalvelualan lakkoa aiempien päätösten mukaisesti”, painottaa Rönni-Sällinen.

Kiinteistöpalvelualan lakko koskee Etelä-Suomessa, Itä-Suomessa ja Lounais-Suomessa olevien ISS -Palvelut Oy:n, Lassila & Tikanoja Oyj:n, SOL Palvelut Oy:n ja RTK-Palvelu Oy:n ilmoitettujen kohteiden töitä 25. – 1.3. välisenä aikana. Lakkojen kesto on 2-5 vuorokautta. Lisäksi lakossa ovat Keskon varastojen ja K-Citymarkettien siivouksen ja kiinteistönhoidon työt 24. –28.2. välisenä aikana. Aiemmin PAM on ilmoittanut viikolla 8 alkavista kiinteistöpalvelualan lakoista Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa, Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla sekä Keski-Suomessa.

”Toivon, että halu neuvotella sekä löytää ratkaisut alan työehtosopimuksiin saadaan ennen lakkojen aloitusajankohtaa, eikä lakkoja lopulta tarvittaisi”, Rönni-Sällinen jatkaa.

Tarkemmat tiedot lakkokohteista ja muista työtaisteluihin liittyvistä asioista löytyvät PAMin verkkosivuilta https://www.pam.fi/lakko/kiinteistopalvelualan-lakko.html