31.05.2016 klo 13.00

PAMin neuvottelut jatkuvat viimeiseen asti

PAM jatkaa työnantajaliittojen kanssa kilpailukykysopimusneuvotteluja kaikilla isoilla sopimusaloilla. Hallituksen kokous keskeytettiin.

Pamilaisille sopimusaloille ei vielä tiistaiaamuna ollut syntynyt yhtään neuvottelutulosta. Kaupan neuvotteluja jatkettiin maanantaina lähelle puolta yötä, ja tänään ne jatkuivat kello 13. PAMin hallitus aloitti kokouksen kello 12, mutta hetki sitten kokous keskeytettiin. Hallitus kokoontuu taas kello 16.

Ratkaisujen pitäisi syntyä tänään tiistaina. Työmarkkinaosapuolilla on kello 16:een asti aikaa saada työehtomuutokset neuvoteltua alakohtaisiin työehtosopimuksiin. Viimeistään silloin ammattiliittojen on ilmoitettava ratkaisunsa omille keskusjärjestöilleen. Jo nyt on selvää, ettei takaraja päde.

Kilpailukykysopimus on vaihtoehto Suomen hallituksen syyskuussa 2015 esittelemille pakkolaeille. Maan hallitus tavoittelee sopimuksella yritysten kilpailukyvyn lisäämistä. Ennen keskusjärjestöjen lopullista päätöksentekoa hallitukselta odotetaan tietoja siitä, kuinka se tulee vastaan työntekijöiden etuja huonontavassa sopimuksenteossa. Vastaantulo liittyy hallitusohjelmassa sovittuihin leikkauksiin ja verotuksen keventämiseen.

Lue lisää kilpailukykysopimuksesta täältä.

Uutinen päivitetty kello 13.

Teksti: Tiina Ritala

Puhelinpalvelu ma–pe