22.07.2015 klo 15.11

PAMin Niina Koivuniemi: Sipilän hallitus vie Suomea takaisin sääty-yhteiskuntaan

Taloudellinen tilanne ja huono sää vievät nollatuntilaisten ja vuokratyöläisten leivän, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallituksen puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen Niina Koivuniemi.

Koivuniemen mukaan Sipilän hallituksen linja, joka kaventaa pätkätyöntekijöiden oikeuksia koeaikoja pidentämällä ja kurjistamalla määräaikaisten työntekijöiden oikeuksia yhteisen edun nimissä, on askel taaksepäin. Ei askel kohti parempaa hyvinvointia, vaan pahoinvointia. Pahoinvointi maksaa yhteiskunnalle paljon, hän sanoo.

- Sääty-yhteiskunnan aikaan rikkaiden ja köyhien tuloerot määrittelivät säädyt. Siihenkö Sipilä haluaa palata, kysyy Koivuniemi.

Tällä hetkellä pamilaisen osa-aikatyöntekijän nettotulot ovat noin 1 000 - 1 400 euroa. Jo pelkästään asumisen kustannukset syövät tuosta summasta ison osan, Koivuniemi kertoo.

- Pätkätyöntekijöiden työajan pidentäminen ilman palkkaa, koeaikojen pidentäminen ja määräaikaisten työsopimusten perusteeton salliminen eivät tuo Suomelle lisää hyvää kilpailukykyä tai pelasta Suomea, päinvastoin, toteaa Koivuniemi.

PAMin puheenjohtajan henkilökohtainen varajäsen ja SAK:n hallituksen jäsen Niina Koivuniemi tyrmää pamilaisten työoloja heikentävän yhteiskuntasopimuksen.

Kesän aikaan muutama yrittäjä on jo ottanut oikeuden omiin käsiin. Vuokratyöntekijät ja jopa vuosia vakituisissa työsuhteissa olevat työntekijät ovat olleet PAMiin yhteydessä. Kysymys on liian usein ollut: onko minun pakko suostua työajan lyhennykseen ilman irtisanomisaikaa, jos on hiljaista sään tai huonon taloudellisen tilanteen vuoksi, Koivuniemi kertoo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa