Uutinen - 01.09.2017 klo 16.04

PAMin Niina Koivuniemi valittu IUF:n hallitukseen

PAMin järjestöpäällikkö Niina Koivuniemi IUF:n kongressissa Genevessä vieressään Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL:n liittosihteeri Henri Lindholm. Kuva: Karoliina Öystilä

Koivuniemi jatkaa hallituksessa aiemmin olleen PAMin Jaana Ylitalon työtä. IUF:n hallituskausi on viisivuotinen.

PAMin järjestöpäällikkö Niina Koivuniemi on valittu ruokatuotannon, maatalouden sekä hotelli- ja ravintola-alan työntekijöiden maailmanliitto IUF:n hallitukseen. Hän jatkaa hallituksessa aiemmin olleen PAMin Jaana Ylitalon työtä. Hallituskausi kestää vuodesta 2017 vuoteen 2022.

IUF:llä on lähes neljäsataa jäsenliittoa yli 125 maassa. Se edustaa kaikkiaan noin 12 miljoonaa työntekijää maailmanlaajuisesti. IUF pyrkii vaikuttamaan suuryrityksiin työntekijöiden perusoikeuksien toteutumiseksi. Monet kansainväliset vetoomuskampanjat ovat kiinnittäneet maailman huomion erityisesti monikansallisten yritysten väärinkäytöksiin esimerkiksi ihmisoikeuksien rikkomiseen ja näin työntekijöiden työskentelyolosuhteita on saatu neuvoteltua paremmalle tolalle.

Monet Suomessa toimivista hotelli- ja ravintolaketjuista ovat monikansallisia yrityksiä. PAMista IUF:ään kuuluvat hotelli-, ravintola-, catering ja ohjelmapalvelusektori.

Teksti: Lotta Jokinen