Politiikka - 06.08.2019 klo 15.43

PAMin Rönni-Sällinen: Kaupan tulevaisuusselonteko on ajankohtainen ja kiireellinen alan kehittämiseksi

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen muistuttaa, että Suomen hallitusohjelmaan kirjattu kaupan tulevaisuusselonteko on tehtävä kiireellisesti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, jotta kaupan alan rakennemuutos toteutuu hallitusti - työllisyyttä ja kestävää kehitystä tukien.

Kaupan liiton ennuste arvioi jopa 20-40 prosenttia vähittäistavarakaupoista katoavan seuraavan 10 vuoden aikana. PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pitää kaupan alan rakennemuutosta laajamittaisena ja odottaa elinkeinoministeri Katri Kulmunin käynnistävän pikaisesti kaupan tulevaisuusselonteon, joka antaisi valmiudet kohdata rakennemuutos. Rönni-Sällinen odottaa siihen laajapohjaista yhteistyötä.

”Verkkokaupan ja kulutustottumusten vauhdikas muutos haastaa meitä kaikkia kaupan alalla toimivia. Työpaikoilla työntekijöiden osaaminen sekä oppimisen jatkuvuuden turvaaminen korostuu ja ilmastonmuutos vaatii meitä kehittämään toimintatapojamme kestävämmiksi. Kaupan alaa tuleekin kehittää kokonaisuutena”, Rönni-Sällinen painottaa.

Kaupan alan kilpailukyvyn varmistamiseksi Suomessa on huolehdittava erityisesti henkisestä pääomasta, eli alan työntekijöiden osaamisen säännöllisestä päivittämisestä ja kehittämisestä.

”Kysyntä ekologisesti kestäville innovaatioille on globaalia ja työpaikoillamme niitä voi syntyä vain osaamisen ja työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien kautta,” muistuttaa Rönni-Sällinen.

”Kysymys osaamisesta on olennainen myös työntekijöiden työmarkkina-aseman näkökulmasta, jolloin muutokseen voi suhtautua luottavaisin mielin.”

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat