Työmarkkinat - 17.09.2020 klo 11.44

PAMin Rönni-Sällinen: Kriisi ei vielä ole ohi – siksi tarvitaan yhteistyön vaalimista

Suomi selvisi koronaviruksen ensimmäisestä aallosta ehkä parhaiten maailmassa. Siitä on kiittäminen suomalaista sopimisen mallia, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen arvio. Hänestä sitä kannattaa vaalia vastaisen varallekin.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kertasi viime kevään kulkua torstaina liittonsa valtuuston kokouksessa Helsingissä. Hänestä työmarkkinajärjestöjen yhteistyöllä ja yhteisesti rakennetuilla yhteiskunnan turvaverkoilla oli ratkaiseva rooli siinä, että Suomi selvisi niin hyvin kuin selvisi.

PAM sopi keväällä työnantajaliittojen kanssa nopeasti väliaikaisista muutoksista työehtosopimuksiin. Tavoite oli pelastaa työpaikkoja. Lomauttamista helpotettiin ja sairausloman ja sairaan lapsen hoitoa koskevia kirjauksia uusittiin, jotta työntekijöillä ei olisi tarvetta mennä sairaana töihin. Valtio taas teki samoja muutoksia työlainsäädäntöön. Se helpotti myös esimerkiksi työntekijöiden pääsyä ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin.

”Kattava sopimusjärjestelmä osoitti voimansa. Muutokset yleissitoviin työehtosopimuksiin saatiin tehtyä nopeasti ja maata kattavasti”, Rönni-Sällinen arvioi puheessaan.

Hänestä hajautetummalla järjestelmällä ei olisi kyetty yhtä vaikuttavaan ja ripeään toimintaan. Kevään jälkeen julkisuudessa on kuitenkin puhuttu paljon siitä, että nimenomaan koronavirusepidemia on osoittanut, että työmarkkinoilla tarvitaan lisää joustoa.

”Minun on vaikea ymmärtää sitä. Minusta viime kevät pikemminkin osoitti, että suomalainen malli sopia toimi ripeästi ja tehokkaasti. Sen puitteissa saatiin aikaan tarvittavia joustoja puolin ja toisin”, Rönni-Sällinen sanoi.

Hän päätyisikin kevään kokemusten perusteella aivan toisenlaiseen johtopäätökseen.

”Minusta tätä toimintamallia olisi vaalittava, eikä purettava sitä pala palalta. Vanhoiksi leimattuja rakenteita saatetaan edelleen tarvita ja uusia olisi nyt tärkeä rakentaa rinnalle yhdessä.

”Koronakriisistäkään ei ole vielä selvitty emmekä tiedä, millaisia kriisejä on edessä.”

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme