Tiedote - 01.11.2019 klo 10.38
Työelämä

PAMin Rönni-Sällinen: Palvelualojen osaamista tarvitaan homeongelmien ja ilmastonmuutoksen torjunnassa

Kiinteistö- ja turvallisuuspalvelut pitävät osaltaan teollisuutta pyörimässä. PAMin puheenjohtajan Annika Rönni-Sällinen sanoo, ettei palvelualojen rekrytointiongelmiin vastaus ole halpatyövoima, vaan osaamisen arvostaminen. Esimerkiksi kiinteistöpalvelualan osaamisella on suuri merkitys homeongelmien ja ilmastonmuutoksen torjunnassa. Teollisuusliitolle Rönni-Sällinen toivoo hyvää sopimusta.

Kun taistellaan yhteiskunnan panostuksista ja siitä, mikä suomalaisille on tärkeää, palvelualat ja teollisuus ovat usein vastakkain. Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen mielestä se on kuitenkin usein turhaa.

Palvelualojen merkitys on suuri. Tällä hetkellä palvelujen osuus arvonlisäyksestä on noin 70 prosenttia ja kokonaisviennistäkin noin 30 prosenttia. Ihmisistä noin 75 prosenttia työllistyy yksityisissä ja julkisissa palveluissa.

Rönni-Sällinen vieraili tänään Harjavallan suurteollisuuspuistossa.

”Täällä havaitsee selvästi sen, että teollisuus ja palvelut elävät rinta rinnan. Molemmat tarvitsevat toisiaan. Tuotanto ei pyöri, jos teollisen prosessin rinnalla ei ole puhtaanapitoa, siivousta, ympäristöhuoltoa, kiinteistönhuoltoa, vartiointi- ja turvallisuuspalveluita sekä henkilöstöruokalaa. Toisaalta ei tarvita näitä palveluitakaan, jos tehtaat eivät pyöri”, Rönni-Sällinen sanoi.

Valtaosalla alueen työntekijöistä työehtosopimus päättyi eilen, kun Teollisuusliiton työehtosopimukset päättyivät. Pamilaisten sopimukset ovat vielä voimassa ja niistä neuvotellaan ensi vuoden puolella. Teknologiateollisuudesta odotetaan päänavaajaa koko neuvottelukierrokselle, mutta niistä kantautuneiden tietojen mukaan eteneminen on ollut takkuista.

”Koko kansantalouden ja suomalaisten työntekijöiden kannalta on tärkeää, että Teollisuusliitto saisi neuvoteltua hyvät ostoivoimaa kehittävät sopimukset”, Rönni-Sällinen toteaa.

Suomen menestyksen kannalta tärkeää on ollut ja on jatkossakin se, että meillä on osaavia työntekijöitä. Esimerkiksi kiinteistöpalvelualalla on paljon erittäin monipuolisia ja vaativia tehtäviä. Ala on kuitenkin kärsinyt rekrytointiongelmista.

Rönni-Sällisen mielestä yritysten olisi syytä vaalia osaamista, kehittää työtehtäviä ja huomioida se myös palkkauksessa.

”Henkilöstön osaamisen kehittäminen on osa liiketoiminnan kehittämistä. Samalla yrityksissä olisi tunnistettava ja tunnustettava työntekijöiden osaamis- ja ammattitaitovaatimukset. Ne on tehtävä näkyviksi yrityskohtaisissa tehtävien vaativuuden arvioinnissa ja siten myös palkkauksessa”, Rönni-Sällinen sanoo.

Hän muistuttaa, ettei ole teollisuudenkaan etu, jos palvelualoille ei saada työntekijöitä. Kiinteistöpalvelujen osaamista tarvitsee koko yhteiskunta.

”Sille on jatkossa entistä enemmän kysyntää, kun hoidamme kiinteistöjen homeongelmia ja vastaamme ilmastohaasteeseen. Esimerkiksi kiinteistöjen lämmityksen ja ilmanvaihdon säätö- ja ohjausjärjestelmien tuntemus on avainosaamista, kun tähdätään hiilineutraaliin Suomeen”, Rönni-Sällinen sanoi.