Työehtosopimusneuvottelut - 01.05.2022 klo 13.02

PAMin Rönni-Sällinen vappupuheessaan: Ay-liikkeelle yhteinen euromääräinen palkankorotustavoite

Palautetaan solidaarisuus palkkapolitiikkaan ja katkaistaan palkkaerojen kasvu. Se tapahtuisi, kun liitot määrittelisivät yhteisen euromääräisen palkanskorotustavoitteen ja koordinoisivat sen, Annika Rönni-Sällinen sanoi vappupuheessaan.

”Työehdoista sopimisen toimintatapoja on nyt muutettava, sillä ilman sitä koko neuvottelujärjestelmä menettää uskottavuutensa. Erityisesti pienituloisten tilanne on todella tukala”, Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoi puhuessaan Helsingissa Rautatientorilla Työväen vapussa.

”Käytännössä työehtojen kehittäminen on jäädytetty ja palkkaerojen kasvaminen leivottu sisään systeemiin”, Annika Rönni-Sällinen kuvaili nykyistä tilannetta.

Aikanaan EK irtautui sopimisesta, mutta nyt työnantajaliitot EK:n painostamana koordinoivat, ettei millään alalla ylitetä niin sanottua yleistä linjaa. Rönni-Sällisen mukaan linja kiristyy vuosi vuodelta. Enää ei riitä, että pidetään kiinni palkankorotustason suuruudesta. Sen lisäksi jokaiselle pienellekin työehtojen muutokselle lasketaan hinta, joka vähennetään palkankorotuksesta.

Rönni-Sällinen sanoo, että ammattiliiton jättäessä lakkovaroituksen on Bulevardilla vastassa valtakunnansovittelija takaamassa aina tiukkenevan yleisen linjan toteutumista.

Rönni-Sällinen esittääkin muille ammattiliitoille yhteisen euromääräisen palkankorotustavoitteen asettamista ja sen toteutumisen koordinointia yhteisesti.

”Eurokorotuksella pystyttäisiin kasvattamaan pienituloisten ostovoimaa juuri nyt, kun sille on erityinen tarve ostovoiman heikentyessä koko ajan.”

Viime syksynä täysin toisenlaisessa taloudellisessa tilanteessa muotoutunut nk. yleinen palkankorotuslinja mahdollistaa enintään kahden prosentin palkankorotukset. Keskimääräisellä palvelualojen työntekijän 2000 euron kuukausipalkalla se merkitsee noin 40 euron kuukausikorotuksia. Tuplasti suuremmalla 4000 euron palkalla saa yleisen linjan mukaisesti tuplakorotuksen 80 euroa.

”Kun kaikille aloille lankeaa yhtä suuri prosenttikorotus kierros toisensa jälkeen, palkkaero kasvaa, ja inflaation laukatessa pienipalkkainen saa palkallaan yhä vähemmän bensatankilla tai ruokakaupassa. Kuten tiedämme niissä operoidaan euroilla.”

Rönni-Sällinen ilmaisikin puheessaan myös tukensa Teollisuusliiton puheenjohtajan Riku Aallon perjantaina Helsingin Sanomien haastattelussa esittämään ajatukseen, että edellisen hallituksen aikana kilpailukykysopimuksessa työnantajilta työntekijöiden harteille siirretyt sosiaaliturvamaksut palautettaisiin takaisin työnantajien maksettavaksi.

Aiemmin erojen kasvua kyettiin taklaamaan osana keskitettyjä ratkaisuja tasa-arvo- ja matalapalkkaerillä, mutta kun EK vetäytyi pöydästä, ei sitä mahdollisuutta enää ole.

”Palautetaan näin solidaarisuus palkkapolitiikkaan ja katkaistaan palkkaerojen kasvu”, Rönni-Sällinen sanoi.

Lue koko puhe täältä

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme