13.03.2014 klo 14.00

PAMin Selin: TES-shoppailu ja sopimuskiistat ennaltaehkäistävä

Työmarkkinajärjestöjen neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän uudistamista koskevat neuvottelut ovat alkaneet. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mielestä jatkossa tulee keskittyä työehtosopimuskiistojen ennaltaehkäisyyn niiden sovittelun sijaan.

Työmarkkinajärjestöjen neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän uudistamista koskevat neuvottelut ovat alkaneet. PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mielestä jatkossa tulee keskittyä työehtosopimuskiistojen ennaltaehkäisyyn niiden sovittelun sijaan. Selin puhuu Rovaniemellä torstaina 13.3.

- Jos yritys haluaa vaihtaa työehtosopimusta, tulee ensin varmistua siitä, että vaihtoaie on aito. Tämä vaatii yhteisiä neuvotteluja, Selin sanoo.

TES-kiistat voivat johtua työnantajan "sopimusshoppailusta" eli siitä, että työnantaja haluaa työntekijät halvemman työehtosopimuksen piiriin säästöjen tai kilpailuedun saavuttamiseksi. Sopimuksen vaihtamisessa voi olla kyse myös elinkeinorakenteen muutoksesta tai yrityksen toimialan muuttumisesta. Tällöin on luonnollista miettiä, onko nykyinen työehtosopimus enää relevantti.

- Nykytilanteessa yritys ottaa ensin yhteyttä uuteen työnantajaliittoon ja vaihtaa sen jäseneksi. Vasta sitten mietitään, miten ay-liike suhtautuu asiaan, Selin kuvaa.

Selinin mielestä nykyinen TES:n vaihtomenettely kaipaa muutosta. Hän ehdottaa, että yritys ottaisi ensin yhteyttä mahdolliseen uuteen työnantajaliittoon, mutta ei voisi vielä silloin vaihtaa liittoa. Vaihtoa käsiteltäisiin istunnossa, johon osallistuisi yrityksen lisäksi liitot, jotka neuvottelevat yrityksen nykyisen ja mahdollisen tulevan työehtosopimuksen.

- Yrityksen tilanne käytäisiin reilusti ja avoimesti läpi. Jos TES:n vaihdolle löytyy liiketaloudelliset perusteet ja päästäisiin sopuun myös työntekijöiden oikeuksien turvaamisesta, vaihdosta sovittaisiin. Liitot voisivat sopia myös sopivasta siirtohetkestä.

Selin muistuttaa, että esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan yritysten pääasiallinen motiivi ei ole halvemman työehtosopimuksen etsiminen. Tällöin myöskään sopimuksen vaihtamisen syyn yhteisessä käsittelyssä ei pitäisi olla ongelmaa, hän huomauttaa.

- Yritys voisi vaihtaa työehtosopimusta vain silloin, jos vaihtoaie on aito. Samalla menettely ennaltaehkäisisi rajariitoja. Ne yritykset, jotka hakevat säästöjä työntekijöiden oikeuksien kustannuksella, ovat varmasti esitystä vastaan, Selin päättää.

Neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän uudistamista pohtivasta työryhmästä päätettiin viime syksynä osana työllisyys- ja kasvusopimusta. Työryhmän on tarkoitus saada työnsä päätökseen vuoden 2014 aikana. PAMin puheenjohtaja Ann Selin on yksi SAK:n edustajista työryhmässä.

Teksti: Annemari Anttila

Puhelinpalvelu ma–pe