Tutkimus - 13.08.2020 klo 15.00

PAMin suhdannebarometri: Matkailu- ja ravintola-alan ahdinko jatkuu, muut selvinneet odotettua helpommalla

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten ja työntekijöiden tilanne jatkuu tuskaisena. Muilla PAMin suurista toimialoista eivät kevään pahimmat pelot myynnin laskusta ja työntekijöiden ahdingosta vaikuta kuitenkaan käyneen toteen.

Matkailu- ja ravintola-alan lomautukset ovat odotetusti jatkuneet kesälle, kertoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin tuore suhdannebarometri.  Alan vastaajista 26,3 prosenttia oli vastaushetkellä lomautettuna ja peräti 68,9 prosenttia kertoi olleensa lomautettuna koronavirusepidemian jossain vaiheessa.

”Lomautettuina olleiden osuus ei onneksi ole juuri kasvanut kevään kyselystä, mutta paluu normaaliin on matkailu- ja ravintola-alalla vielä kaukana edessä”, arvioi PAMin ekonomisti Olli Toivanen.

Lomautusten ohella vastauksissa näkyy alan työnantajayritysten heikko tilanne. Peräti 80,7 prosenttia arvioi työnantajansa myynnin vähentyneen vuoden takaiseen verrattuna.

”Kotimaan matkailun kasvu ei riittänyt paikkaamaan kesäkauden myyntiä kuin pienellä osalla matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä. Ruoan kulutus on lisäksi siirtynyt merkittävällä tavalla ravintoloista päivittäistavarakauppoihin”, Toivanen toteaa.

Kaupan ja kiinteistöpalveluiden työntekijöiden taloushuolet hellittäneet

Epidemian vaikutukset muihin PAMin suurista aloista ovat kuitenkin olleet lievempiä, ja suhdannebarometrin vastaukset kertovat jopa positiivisesta tuloskehityksestä. Esimerkiksi kaupan alalla 44,9 prosenttia vastaajista kertoi työnantajana toimivan yrityksen myynnin kasvaneen ja vain 28,7 prosenttia arvioi sen vähentyneen vuoden takaiseen verrattuna.

”Vaikuttaa siltä, että erityisesti kaupan alalla ja kiinteistöpalvelualalla epidemian vaikutus jäi työntekijöiden keväällä odottamaa pienemmäksi”, Toivanen arvioi.

Sekä kaupan alan että kiinteistöpalvelualan vastaajista poikkeuksellisen suuri osuus, yli 20 prosenttia kertoi kyselyssä, etteivät he koe lainkaan huolia omasta taloustilanteestaan.

”Vaikuttaa siltä, että taloushuolia koetaan ainakin osin suhteessa ympäröivään tilanteeseen. Ei voi sanoa, että näiden alojen työntekijöiden taloudellinen tilanne olisi parantunut koronaepidemian aikana”, Toivanen sanoo.

Työntekijöiden siirtäminen eri toimipisteisiin yleistä

Suhdannebarometrissa kysyttiin lomautusten ohella myös muista muutoksista vastaajien työsuhteissa epidemian aikana. Vastaajien työtunteja oli lisätty laajalti kaupan alalla, kiinteistöpalvelualalla sekä turvallisuusalalla. Lisäksi kaikilla suurilla toimialoilla yli 10 prosenttia vastanneista kertoi, että toimipiste, jossa he työskentelevät, on vaihtunut epidemian aikana.

”Useammassa toimipisteessä työskentelystä on tullut etenkin suurissa keskuksissa tyypillistä, ja koronan aikana suuremmat työnantajat ovat pyrkineet pitämään toimipisteitä auki entistä pienemmällä henkilömäärällä. Tämä on johtanut työntekijöiden kuormituksen voimakkaaseen kasvuun”, Toivanen huomauttaa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat