Talous - 03.02.2021 klo 09.25

PAMin suhdannebarometri: Matkailu- ja ravintola-alan tilanne jatkuu heikkona

PAMin suhdannebarometrista ilmenee, että matkailu- ja ravintola-alalla merkittävimpänä tekijänä nähdään edelleen hallituksen ja viranomaisten asettamat rajoitukset.

Lähes kaikki matkailu- ja ravintola-alan vastaajat uskovat koronaepidemian heikentävän myyntiä tulevina kuukausina, mutta tilanteen uskotaan parantuvan tulevan vuoden aikana. Kiinteistöpalvelualalla on nähty käänne huonompaan, ja kaupan alan työmarkkinoiden tilanne koetaan poikkeuksellisen heikoksi.

Matkailu- ja ravintola-alan vastaajista 89,7 prosenttia arvioi Palvelualojen ammattiliitto PAMin uusimmassa suhdannebarometrissa koronaepidemian heikentävän työnantajansa myyntiä seuraavan kolmen kuukauden aikana. Alan vastaajista 34,9 prosenttia uskoo kuitenkin työnantajansa taloudellisen tilanteen parantuvan tulevan vuoden aikana, kun edellisessä kyselyssä vastaava osuus oli vain 10,4 prosenttia.

”Merkittävä osa vastaajista arvioi siis, että alan pohjakosketus on nyt koettu tai koetaan viimeistään lähikuukausina”, huomauttaa PAMin ekonomisti Olli Toivanen.

Suhdannebarometrissa selvitettiin jälleen myös pääasiallista syytä myynnin heikentymiseen koronaepidemian aikana. Matkailu- ja ravintola-alalla merkittävimpänä tekijänä nähdään edelleen hallituksen ja viranomaisten asettamat rajoitukset. Muiden toimialojen vastauksissa korostuu kuluttajien ja muiden yritysten heikentynyt taloustilanne. Valmiina vastausvaihtoehtoina valittavissa olivat näiden asiakkaiden kokemus palvelun turvallisuudesta sekä ongelmat logistiikkaketjuissa.

”Avoimet vastaukset kertoivat puolestaan muun muassa henkilöstö- ja opiskelijaravintoloiden tilanteesta, sillä useat matkailu- ja ravintola-alan vastaajat näkevät etätyön ja -opiskelun merkittävimpänä myyntiä rajoittavana tekijänä”, Toivanen kertoo.

Kiinteistöpalvelualalla taloushuolet kasvussa, turvallisuusala sinnittelee

Edellisten kyselyiden perusteella epidemiasta kohtuullisen vähällä selvinneen kiinteistöpalvelualan vastaajien tilanne on heikentynyt nopeasti. Vain 4,3 prosenttia vastaajista kertoo työnantajayrityksen taloudellisen tilanteen parantuneen edellisen kolmen kuukauden aikana, kun edellisessä kyselyssä vastaava osuus oli 15,1 prosenttia.

Kiinteistöpalvelualan heikko kehitys heijastuu myös vastaajien omaan taloustilanteeseen. Vastaajista 36,6 prosenttia kertoo oman taloustilanteensa heikentyneen edellisen kolmen kuukauden aikana ja 30,4 prosenttia arvioi sen heikentyvän edelleen tulevan vuoden aikana. Lisäksi 38,7 prosenttia vastaajista kertoo huolien oman taloutensa suhteen lisääntyneen.

”Jo keväällä oli puhetta, että pääasiassa yrityksille myytäviin palveluihin keskittyvät toimialat reagoivat epidemiaan osin viiveellä”, Toivanen huomauttaa ja jatkaa

”Työtunnit palkansaajaa kohtaan laskivat kiinteistöpalvelualalla joulukuussa merkittävästi. Samalla lomautukset ovat kääntyneet jälleen kasvuun siivoojien ja kiinteistöhuollon työntekijöiden ammattiryhmissä.”

Turvallisuusalalla kehitys on sen sijaan ainakin olosuhteisiin nähden varovaisen myönteistä. Alan vastaajista 20,0 prosenttia kertoo työnantajan taloustilanteen parantuneen kolmen kuukauden takaiseen verrattuna. Osuus on korkein sitten epidemian alkamisen. Samalla 40,0 prosenttia vastaajista kertoo kuitenkin edelleen työnantajansa myynnin heikentyneen vuoden takaiseen verrattuna.

Kaupan työmarkkinatilanne koetaan aiempaa heikommaksi

Kaupan alan vastaajat kertovat työmarkkinanäkymiensä heikentymisestä. Matalin osuus alan vastaajista suhdannebarometrin historiassa, 8,6 prosenttia, arvioi löytävänsä tarvittaessa uuden työpaikan kuukauden sisällä.

”Työmarkkinatilanne on muuttunut myös hyvin pärjäävillä kaupan aloilla, kun esimerkiksi ravintola-alan työntekijöitä on siirtynyt kaupan alan tehtäviin osuuskauppojen sisällä. Kaupan alan työntekijät saattavat myös harkita työskentelyä useammilla eri aloilla, jolloin yleinen heikko työpaikkojen saatavuus heijastuu vastauksiin”, Toivanen pohtii.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.