Artikkeli - 06.08.2019 klo 08.57
Liittokokous

PAMin tavoiteohjelma: Miten huomioida moninaistuva jäsenistö ja kehittyä edunvalvontajärjestönä?

Kuva: Gettyimages

Kesäkuussa järjestetyssä liittokokouksessa päätettiin uudesta tavoiteohjelmasta, joka koostuu kuudesta teemasta. Viimeinen niistä nostaa esiin keinoja yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja organisaation kehittämiseen.

Työn monimuotoistuminen merkitsee niin ammattikuvien muutosta kuin työsuhteiden laadun erilaistumista, jopa pyrkimystä korvata työsuhteita muilla rakenteilla. Maahanmuuton lisääntymisellä ja kaupungistumisen voimistumisella on kauaskantoisia vaikutuksia työntekijöihin, työyhteisöihin, liiton jäsenistöön ja sen tarvitsemiin palveluihin, edunvalvonnan edellytyksiin sekä työpaikkatason toimintaan.

Liiton tulevaisuuden jäsenet voivat olla työntekijöitä, yksinyrittäjiä, freelancereita, alustatyöläisiä tai työttömiä, osaamisensa Suomessa tai maailmalla keränneitä. He asuvat keskenään erilaisilla alueilla Suomessa, joissa työmarkkinat voivat olla hyvinkin toisistaan poikkeavat.

Jotta liiton palvelut kattavat moninaistuvan jäsenistöä, palveluita ja toimintaa määritellään ja kehitetään yhdessä koko yhteisön kanssa.

Jäsenistön lisäksi PAM koostuu ammattiosastoista, luottamushenkilöistä, erilaisista päätöksentekoelimistä sekä työntekijöistä, ja muutokset ja uudistumistarpeet koskevat eri tavoin kaikkia. PAM edistääkin luottamushenkilöiden toimintamahdollisuuksia sekä tukee heitä vaativassa tehtävässä monipuolisin keinoin. Nykyistä vahvemman luottamushenkilöverkoston rakentaminen työpaikoille on liiton tärkeimpiä tehtäviä seuraavan vuosikymmenen aikana.

Lisäksi ammattiosastojen on kehitettävä toimintaansa vastaamaan paremmin muuttunutta työelämää sekä moninaisen jäsenistön odotuksia ja tarpeita.

”Vuorovaikutuksella jäsenistönsä kanssa PAM vahvistaa yhteisöllisyyttä, solidaarisuutta ja kehittää organisaatiotaan entistä tehokkaammaksi ja lähestyttävämmäksi”, tavoiteohjelma linjaa.

Tutustu PAMin tavoiteohjelmaan vuosille 2020-2024.

Tavoiteohjelman viisi muuta teemaa ovat paras palvelu syntyy ihmisistä, uudistuva sopimusjärjestelmä, sosiaalinen vastuu yrityksen menestystekijänä, sivistyksellisen pohjan ja jatkuvan oppimisen kehittäminen sekä inhimillinen yhteiskuntamalli.

PAMin tavoitteena on

• jäsenistöä aktivoiva ja positiivinen palvelukokemus PAMin omissa palveluissa. PAM huomioi toiminnassaan ja palveluissaan entistä paremmin jäsenistön moninaisuuden.
  • yhä useammalle palvelualojen työntekijälle aktiivinen luottamusmies, ja luottamusmiehille nykyistä paremmat toimintaedellytykset.
  • että sen ammattiosastot ovat vahvoja yhteisöllisiä toimijoita ja aktiivisia paikallisia vaikuttajia.
  • panostaa oman henkilöstön osaamisen jatkuvaan kehittämiseen ja työhyvinvointiin moninaistuvan jäsenistön aktivoinnin, palvelemisen ja hyvän edunvalvontatyön mahdollistamiseksi. Hallinnon päätöksentekoa sekä jäsenten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia kehitetään.