Jäsenpalvelu - 13.04.2021 klo 11.00

PAMin työsuhdeneuvontaan tulee vuosittain yli 50 000 yhteydenottoa – vain murto-osa päätyy oikeuteen

Kuva: Ilona Maunola

Koronasta huolimatta yhteydenottoja oli viime vuonna normaali määrä. Suurin osa työsuhdetta koskevista asioista selvitetään työpaikoilla tai PAMin aluetoimistoissa.

PAMin työsuhdeneuvontaan saapui vuonna 2020 yhteensä noin 50 000 yhteydenottoa. Näistä 80 prosenttia oli puheluita, 15 prosenttia kirjallisia yhteydenottoja ja 5 prosenttia käyntejä PAMin toimistoilla eri puolilla Suomea.

Työsuhdeneuvonnan yhteydenottoja oli vuositasolla normaali määrä, vaikka maaliskuussa yhteydenotot moninkertaistuivat koronan vuoksi. Normaalissa tilanteessa työsuhdeneuvontaan tulee puheluita noin 2500–3000 kappaletta kuukaudessa, mutta  viime vuoden maaliskuussa puheluita tuli yli 7700. Yhteydenottojen määrät olivat vielä kesäkuussa koholla, mutta palautuivat elokuussa normaalitasolle.

Työsuhteen ongelmat pyritään aina ensin selvittämään työpaikalla neuvotellen. Ongelmatilanteissa onkin tärkeää ottaa aina ensin yhteyttä luottamusmieheen. Jos PAMin tietoon tullut työsuhdeasia ei ratkea neuvonnalla tai työpaikalla keskustelemalla, se voidaan kirjata erimielisyydeksi PAMin erimielisyysrekisteriin. Tällaisia erimielisyyksiä kirjattiin viime vuonna yhteensä 724 kappaletta. Se on hieman vähemmän kuin vuonna 2019, jolloin tapauksia kirjattiin yhteensä 877 kappaletta. Viime vuoden erimielisyystapauksista lähes puolet, 385 tapausta, sovittiin PAMin aluetoimistoilla.

Erimielisyystapauksia eniten marava-aloilla

Viime vuonna suljettiin yhteensä 823 erimielisyystapausta. Aloittain tarkasteltuna tapaukset jakautuivat seuraavasti: marava 35%, kauppa 27%, kiinteistöpalveluala 19%, vartiointi 2%, muut 7% ja ei työehtosopimusta 10%

Vuosittain vain harva erimielisyysasia päätyy oikeuteen. Viime vuonna PAM myönsi oikeusavun 79 tapaukseen, joissa lakimies otti jutun hoitaakseen. Oikeusapupäätöksiä tehtiin viime vuonna saman verran kuin aiempinakin vuosina. Oikeudessa käsiteltiin kuitenkin aiempaa vähemmän tapauksia, kun koronan vuoksi istuntoja peruttiin. Käsittelyajat pidentyivät entisestään eri oikeusasteissa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle