Tiedote - 13.11.2019 klo 11.16
Työehtosopimusneuvottelut

PAMin valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso: Mitä valtakunnansovittelija mahtoi tarkoittaa puheillaan?

PAMin valtuuston puheenjohtajisto: 1. varapuheenjohtaja Sami Viitasaari, puheenjohtaja SIrpa Laakso ja 2. varapuheenjohtaja Mira-Veera Auer.

PAMin kesäkuussa valittu valtuusto kokoustaa parhaillaan ensimmäistä kertaa Hotelli Petäyksessä, Hattulassa. PAMin valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso pohti avauspuheessaan työehtosopimusneuvotteluja ja valtakunnansovittelijan roolia.

”Ammattiliitot käyvät työehtosopimusneuvotteluja ja suurin osa palvelualojen neuvotteluista käydään keväällä. Nyt näyttää siltä, että neuvottelut eivät tule olemaan helppoja. Pelkäänkin, että monet neuvottelut kriisiytyvät ja neuvotteluja käydään valtakunnansovittelijan johdolla. Siksipä pohdinkin, mitä valtakunnansovittelija on tarkoittanut, kun on ennakkoon ilmoittanut, etteivät naisvaltaiset alat tule saamaan häneltä toisenlaisia ratkaisuja kuin muutkaan alat. Haluaako valtakunnansovittelija betonoida liittokohtaisten neuvottelujen palkankorotukset ennen kuin neuvottelut ovat edes kunnolla alkaneet?” kysyy valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso, joka toimii myös Osuuskauppa Hämeenmaan alueluottamusmiehenä.

Laakso pitää tärkeänä, että myös matalapalkkaisilla palvelualoilla on aito ja luottamuksellinen mahdollisuus sopia eri alojen työehtosopimuksista ilman, että valtakunnansovittelija vaikeuttaa ennakkoon neuvotteluja. Osana tulevien työehtosopimusneuvottelujen haasteita hän nostaa esille palvelualoilla yleisen osa-aikaisuuden, yksintyöskentelyn ja kasvavat työn vaatimukset.

”Palvelualalla pitää nykyään olla moniosaaja, paineita kestävä, joustava, hymyilevä, terve, mieluiten perheetön, pariton, motivoitunut, uudistuva ja tietenkin aina käytettävissä ja niin edelleen. Enkä puhu nyt robotista vaan ihmisestä. Työntekijään kohdistuvat odotukset ovat kovat. Palvelua halutaan, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan”, Laakso tiivistää kohtaamiaan haasteita ja toivoo, että neuvotteluissa näihin löydetään hyviä ratkaisuja.

Itse ahkerasti työpaikkoja kiertävänä luottamusmiehenä Laakso kannustaa tehtävässään aloittavaa uutta valtuustoa aktiivisuuteen, ahkeruuteen ja ottamaan asioita rohkeasti puheeksi, jotta palvelualat kehittyvät ja alojen työntekijät saavat äänensä kuuluviin. Pamilaisen tärkeimpiä tehtäviä työpaikalla on Laakson mukaan juuri työkaverin kuunteleminen ja tämä piirre korostuu myös työehtosopimusneuvottelujen aikaan.

”Ole sinä pamilaisena se ihminen, joka kuuntelee työkaveria. Et välttämättä voi sillä hetkellä ratkaista hänen ongelmaansa, mutta usein jo kuuntelu auttaa. Unohdetaan ne kännykät siellä taukotilassa ja jutellaan työkavereiden kanssa niin kuin ennen vanhaan” hän tiivistää ohjeitaan valtuuston jäsenille työkavereiden kohtaamisesta ja kuuntelemisesta.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin valtuusto päättää sääntömääräisessä syyskokouksessaan 13.-14.11.2019 Hotelli Petäyksessä, Hattulassa. Kokouksessa käsitellään muun muassa liiton vuoden 2020 toimintasuunnitelmasta ja jäsenmaksusta.