Tapahtuma - 17.11.2020 klo 10.20

PAMin valtuustossa puidaan koronan vaikutuksia – Työntekijät äärirajoilla, joulu pelottaa

Hallintosihteeri Anu Valve (vasemmalta), toiminnanjohtaja Jyrki Konola, valtuuston 1. varapuheenjohtaja Sami Viitasaari ja PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen katsovat, kun Rönni-Sällinen puhuu verkon välityksellä PAMin valtuuston jäsenille. Kuva: Tero Leponiemi

Koronakriisi vaikuttaa niin palvelualan työntekijöiden mielialoihin kuin PAMin 20-vuotisen taipaleen juhlintaankin. Valtuuston puheenjohtaja Sirpa Laakso arvelee työntekijöiden tekevän töitään äärirajoilla.

Sirpa Laakso on paitsi PAMin valtuuston puheenjohtaja myös luottamusmies. Hän kertoi olevansa huolissaan työntekijöiden jaksamisesta avatessaan valtuuston kokousta.

”Jo nyt mennään äärirajoilla, ja tuleva joulu ja joulumyynti pelottaa heitä. Kasvavat asiakasmäärät lisäävät tartuntariskiä”, Laakso totesi.

PAMin valtuusto järjestetään tällä kertaa kokonaan etäkokouksena. Vain valtuuston puheenjohtajat, kokouksen sihteeri ja PAMin johtoryhmä ovat PAMin keskustoimistolla Helsingissä ja 50 valtuutettua osallistuu kokoukseen kotikoneiltaan.

”Poissa on se iloinen puheensorina, kuulumisien vaihtaminen ja ennen kaikkea se upea yhteenkuulumisen tunne”, Laakso luonnehti eroa tavallisiin kokouksiin.

Muutoksiin valmistauduttava jatkossakin

PAM perustettiin 20 vuotta sitten Finlandia-talossa. Nyt piti olla juhlan aika, mutta juhlakokoukseksi suunniteltu valtuusto latistuikin etäkokoukseksi.

Liittojen yhdistämisen viisaus on kuitenkin näkynyt korona-pandemian kanssa kamppaillessakin. Kriisi on iskenyt eri tavoin eri aloille - kovimmin matkailu- ja ravintola-alaan ja sen työntekijöihin. Useamman alan liitto ja työttömyyskassa selviää tällaisista tilanteista taloudellisesti paremmin verrattuna vain yhden alan organisaatioihin, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen pohti puhuessaan kokoukselle.

Hän arveli, että erilaisia muutoksia tulee eteen jatkossakin, mutta perusasia ei muutu.

”Kokemukset hiusalastakin opettavat mielestäni meille, että tulevaisuudessakin joudumme varmasti hakemaan erilaisia keinoja ja muotoja pitää huolta siitä tärkeimmästä, jäsenten edusta. Olennaista on, että olemme läsnä työpaikoilla ja että mahdollisimman moni on mukana ja kertoo myös työkavereille, miksi liittoon kuuluminen on tärkeää”, Rönni-Sällinen sanoi.

Hiusalalla työnantajaliitto vetäytyi kaksi vuotta sitten tes-neuvotteluista ja viime viikolla PAM teki alalle ensimmäisen yrityskohtaisen työehtosopimuksen.

PAMin valtuusto kestää tiistain. Kokouksessa käsitellään muun muassa toimintasuunnitelma ja talousarvio ensi vuodelle. Pääministeri Sanna Marin pitää kokouksessa puheenvuoron PAMin 20-vuotisjuhlan johdosta.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat