04.08.2014 klo 10.21

PAMin Ylitalo: Työmarkkinaratkaisuilla parannettava ostovoimaa

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo puhui majoitus- ja ravitsemisalan Savo-Karjalan kesäpäivillä työllisyys- ja kasvusopimuksessa sovituista palkankorotuksista ja ensi vuoden palkkaneuvotteluista.

- Suurimpien palvelualojen työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaiset sopimuskaudet alkoivat vasta toukokuun alussa ja ensimmäiset sopimuksen mukaiset palkankorotukset tulevat maksuun syyskuun alussa. Sovitut korotukset ovat erittäin maltillisia, käytännössä palkansaajien ostovoima heikkenee, sanoi Ylitalo.

Palvelualojen kysynnän kannalta ostovoivoiman heikkeneminen on Ylitalon mielestä tuhoisaa.

- Valmiiksi alhaisten palkkojen kehitys pysähtyy samalla kun alojemme yrityksistä on alettu vähentämään väkeä. Alojemme työntekijät maksavat laskua nyt siis kahteen kertaan, totesi Ylitalo.

Vajaan vuoden päästä kesällä keskusjärjestöt neuvottelevat työllisyys- ja kasvusopimuksen viimeisestä korotuksesta. Ylitalolla on selkeä viesti neuvotteluille.

- Jo nyt voi sanoa, että emme voi hyväksyä ratkaisua, joka heikentäisi ostovoimaa edelleen. Tämän lisäksi palkankorotuksen on painotuttava pienimpiin palkkoihin, sillä se on myös järkevää taloudenhoitoa. Matalimmissa palkoissa jokainen lisäeuro menee varmuudella kulutukseen, kertoi Ylitalo.

- Aika näyttää pystytäänkö ratkaisuun pääsemään keskitetyssä pöydässä vai siirrytäänkö taas liittokohtaisiin neuvotteluihin. PAMilla on valmius molempiin - jäsentemme kannalta paras lopputulos ratkaisee, painottaa Ylitalo.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat