PAMplus-artikkeli - 29.08.2014 klo 14.47

Ammattiosastojen sääntömuutosten käsittely

Ammattiosastojen uudet mallisäännöt on hyväksytty edustajistossa 13.–14.5.2014. Ammattiosastojen tulee käsitellä sääntömuutokset osaston syys- tai kevätkokouksessa. Järjestölinja toimittaa myöhempänä ajankohtana ammattiosastojen puheenjohtajille infopaketin, jonka avulla sääntömuutoksia voi käsitellä osaston kokouksessa.

Muistattehan, että syys- ja kevätkokouksesta on ilmoitettava osaston jäsenille vähintään 14 päivää ennen kokouksen pitämistä siten, että jokaisella jäsenellä on mahdollisuus saada tieto kokouksesta. Kokouskutsussa tulee myös ilmoittaa sääntömuutoksista. Säännöt hyväksytään kokouksessa 2/3 enemmistöllä.

Kun ammattiosaston kokous on hyväksynyt uudet säännöt, tästä ilmoitetaan Patentti- ja Rekisterihallitukselle (PRH) sähköisen palvelun, liittokaistan, kautta. Osaston puheenjohtaja voi tehdä tämän henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan. Liittokaistan käytöstä tulee osaston puheenjohtajille myöhemmin tarkempi ohjeistus osana sääntömuutosten infopakettia.

Kun osaston puheenjohtaja on ilmoittanut uudet säännöt ja nimenkirjoittajat sähköisesti liittokaistan kautta ja lähettänyt oman ilmoituksensa asiakirjatunnuksen järjestölinjalle, maksaa liitto käsittelykulut. Maksu on PRH:n käsittelyn edellytys, ja liitto suorittaa maksut kahdessa erässä. Ensimmäinen maksupäivä on 15.12.2014 ja toinen 8.5.2015. Ilmoitus rekisteröidään PRH:ssa 2 viikon kuluttua maksusta.

Jotta liittokaistan ohjeet tulevat varmasti perille oikeaan osoitteeseen, on puheenjohtajien tarkistettava oman sähköpostiosoitteen oikeellisuus sähköisessä jäsenpalvelussa.

Lisätietoa: karoliina.rauhala@pam.fi p.020 774 2078 tai johanna.sparf@pam.fi p.020 774 2075