PAMplus-artikkeli - 29.08.2014 klo 14.45

Ammattiosastot mukaan parantamaan työpaikan arkea

Turun seudulla kokeillaan ensi vuonna uusia keinoja, joilla ammattiosasto voisi palvella jäseniä työpaikan arjessa.

Alkuvuodesta 2015 käynnistyvien kokeilujen on suunniteltu liittyvän työhyvinvointiin, kehityskeskusteluihin sekä työpaikan perehdytyskäytäntöihin. Teemoja ei ole kuitenkaan vielä lyöty lukkoon, vaan ne tarkentuvat syksyn aikana. Kokeilut ovat aluksi työpaikkakohtaisia.

Kokeilut liittyvät PAMin jäsenpalvelun kehittämiseen, jota varten toteutettiin keväällä verkkokysely. Ensijäsenet eli PAMiin 1-3 vuotta kuuluneet ovat jatkaneet asian työstämistä ammattiosastojen aktiivien kanssa työpajassa elokuun aikana. Ideoimassa oli kahdeksan ensijäsentä ja neljä ammattiosaston johtokunnan jäsentä. Ryhmissä syntyneet ideat ovat hyvin konkreettisia, kertoo työpajaa vetänyt PAMin palvelupäällikkö Erja Uosukainen.

- Ammattiosasto voisi tarjota työhyvinvoinnin parantamiseksi konkreettisen keskustelupaikan työpaikkakiusaamistilanteessa. Toisessa ryhmässä koettiin, että kehityskeskustelut eivät johda mihinkään – ammattiosasto voisi tulla tähän mukaan esimerkiksi tarjoamalla ulkopuolista konsultointia työpaikalle, Uosukainen kertoo.

- Kolmas ryhmä koki, että työpaikan perehdytys on huonolla tolalla, eikä esimerkiksi laitteiden käyttöön saa tarvittavaa opastusta. Ammattiosasto voisi tarjota työpaikoille vaikkapa tietopakettia tai koulutusta, jossa joku osastosta kävisi paikan päällä perehdyttämässä työntekijän, Uosukainen kuvaa.

Kiinnostus herännyt muuallakin

Ryhmät jatkavat pohdintaa syyskuussa järjestettävissä osastokohtaisissa jatkotyöpajoissa. Kiinnostusta samankaltaiseen jäsenpalvelun kehittämiseen on Uosukaisen mukaan myös Seinäjoen ja Kokkolan ammattiosastoissa.

- On hienoa, että jäsenet ovat olleet mukana innostuneessa hengessä. Tässä pääsee vaikuttamaan konkreettisesti omaan työhön arjen näkökulmasta. Toivomme tietysti, että tämä johtaa jäsenten aktivoitumiseen yleisemminkin liiton paikalliseen toimintaan.

- Tärkeää on myös se, että saamme työpaikat ja jäsenet mukaan kokeiluihin ja kiinnostumaan oman työpaikkansa kehittämisestä. Haluamme liiton näkyvän jäsenten työn arjessa, Uosukainen painottaa.

Hankkeen tavoitteena on luoda kokonaan uusia palveluja tai kehittää PAMin vanhoja palveluja jäsenten toiveiden ja tarpeiden mukaan. Tarkoituksena on myös kehittää PAMin jäsenpalvelusta sellainen, että se aktivoi aiempaa enemmän kansalaisjärjestötoimintaan.