PAMplus-artikkeli - 26.03.2015 klo 10.25

Konkarin vinkit jäsenhankintaan

Mikä on menestyksekkään jäsenhankinnan salaisuus? Pääluottamusmies Ari Isosalo paljastaa taktiikkansa.

PAMin vuoden 2014 parhaat luottamusmiesjäsenhankkijat palkittiin marraskuun lopussa Helsingissä. Tilaisuudessa oli luottamusmiehiä, jotka ovat onnistuneet hankkimaan vuoden aikana vähintään 20 uutta jäsentä. Yksi heistä on puu- ja rakennustarvikeyhtiö DT Finlandin pääluottamusmies Ari Isosalo. Hän hankki vuoden aikana yli 50 uutta pamilaista. Miten se onnistuu?

- En puhu mitään liirumlaarumia, vaan kysyn, ovatko liittoasiat tuttuja. Kyllä naaman liikkeistä näkee, jos eivät ole. Jos ovat, kysyn kuuluuko työntekijä PAMiin.

Isosalo on huomannut, että liiton jäsenyys ei ole tuttua varsinkaan nuorille. Moni kertoo kuuluvansa YTK:hon.

- Kerron heille, ettei rahalle saa vastinetta ja että YTK:n mainostama lakiapu on valheellista.

Isosalo tarjoaa jäsenyyttä myös oman työpaikan ulkopuolella esimerkiksi työmatkoillaan. Asian voi hänen mielestään ottaa puheeksi missä vain, vaikkapa ravintolassa.

Luovuttaa ei kannata. Jos joku on aiemmin kieltäytynyt liittymästä, ei se tarkoita, etteikö voisi yrittää uudelleen.

- Saan henkilökohtaisesti isot kiksit siitä, jos joku aiemmin vastahakoinen kertoo liittyneensä jäseneksi.

Isosalon mukaan yleisin vasta-argumentti on, että liiton jäsenyys on kallis. Silloin ei ymmärretä, mitä esimerkiksi verovähennysoikeus tarkoittaa.

- Ei käsitetä, että verovähennysoikeus tarkoittaa konkreettisesti rahaa. Asiat pitää myös tehdä helpoksi ja tarjota jäsenmaksun maksamista työnantajaperinnän kautta. Meillä on tähän omat kaavakkeet.

Suurin tekijä on Isosalon mukaan asenne. Jos jäsenhankinta tuntuu vaikealta, on isoin ongelma se, etteivät ihmiset uskalla mennä juttelemaan asiasta työkavereilleen.

- En pyytele anteeksi, enkä mene juttelemaan ihmisille lakki kourassa. Näistä asioista ei enää puhuta työpaikoilla, mikä johtuu varmaankin nykyajan kertakäyttökulttuurista. Luottamusmiehen tehtävä on virittää keskustelua näistä asioista.

Isosalon vinkit jäsenhankintaan:

1. Uskalla jutella liiton jäsenyydestä työkavereillesi. Kohtaa jokainen, äläkä pyytele asiaasi anteeksi.

2. Puhu napakasti ja keskity olennaiseen.

3. Valmistaudu vasta-argumentteihin: kerro selkeästi esimerkiksi jäsenmaksun verovähennysoikeudesta, liiton tarjoamasta oikeusavusta ja muista eduista.

4. Älä rajoitu vain työpaikkaasi: Kun homma on hallussa, voit tarjota jäsenyyttä missä vaan.

5. Älä luovuta. Jos työntekijä ei halua liittyä, ota asia myöhemmin puheeksi uudelleen. Ihmiset muuttavat mieltään!

Lisää aiheesta voit lukea PAMplus-lehden huhtikuun numerosta, jonka teemana on jäsenhankinta.

Kirjoittanut: Annemari Anttila