PAMplus-artikkeli - 17.12.2014 klo 13.50

Komissio avasi kuulemisen työaikadirektiivistä

Työaikadirektiivi asettaa yhteiset, EU:n laajuiset minimistandardit työntekijöiden suojelemiseksi terveys- ja turvallisuusriskeiltä. Ehdotusluonnokseen voi vaikuttaa maaliskuun puoliväliin asti.

Euroopan komissio on käynnistänyt julkisen kuulemisen työaikadirektiivista. Tämä tarkoittaa, että yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt voivat auttaa ehdotusluonnoksen laadinnassa ennen kuin komissio siirtää aloitteen EU:n neuvostolle ja EU-parlamentille käsiteltäväksi ja hyväksyttäväksi. Kuuleminen tapahtuu sähköisesti verkossa, ja se jatkuu 15. maaliskuuta 2015 saakka.

Työaikadirektiivi asettaa yhteiset, EU:n laajuiset minimistandardit työntekijöiden suojelemiseksi terveys- ja turvallisuusriskeiltä, jotka liittyvät liialliseen tai sopimattomaan työaikaan sekä riittämättömään lepoon.

Komissio tarkastelee työaikadirektiiviä selvittääkseen, kuinka parhaiten vastata työntekijöiden, yritysten, julkisten palvelujen ja kuluttajien tarpeisiin. Kuulemisella pyritään tukemaan direktiivistä parhaillaan tekeillä olevaa vaikutusarviointia.

Suomen palkansaajakeskusjärjestöt kannattavat työaikadirektiivin uusimista. Työaikasääntelyn tavoite on tukea työssä jaksamista ja pysymistä.