PAMplus-artikkeli - 08.10.2015 klo 13.20

Luottamusmies edistää duunarin asioita yrityksen hallituksen kokouksissa

Stockmannin pääluottamusmies Rita Löwenhild kokee voivansa vaikuttaa asioihin yhtiön hallituksen kokouksissa. Toisaalta on raskasta, kun asioista ei voi puhua ulkopuolisille.

Viime aikoina julkisuudessa on toivottu, että työntekijöiden osallistumista yritysten hallintoon Suomessa lisättäisiin. Vastaavaa on kuultu esimerkiksi elinkeinoministeri Olli Rehnin (kesk) suusta, ja myös Ruotsin entisen valtiovarainministerin Anders Borgin ja kansanedustaja Juhana Vartiaisen (kok) raportissa pohdittiin, että palkansaajien edustuksessa yhtiöiden hallituksissa olisi parantamisen varaa. Raportissa arveltiin, ettei asiasta säädettyä lakia sovelleta Suomessa erityisen aktiivisesti.

Yksi poikkeuksista on Stockmann, jossa henkilöstön edustajat ovat osallistuneet hallituksen kokouksiin jo vuosikymmeniä. Pääluottamusmies Rita Löwenhildillä on Stockmannin hallituksen kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus, mutta varsinainen jäsen hän ei ole. Löwenhildin mielestä asiassa on kaksi puolta.

- On hirveän hyödyllistä tietää, mitä firmassa tapahtuu. Samalla tieto luo tuskaa - ei voi puhua asioista kenenkään kanssa, vaikka tietää, mitä on menossa.

Pörssiyhtiön hallituksen kokouksissa käsitellyistä asioista ei voi puhua ulkopuolisille. Työntekijät ymmärtävät tämän, eikä Löwenhild koe roolinsa aiheuttaneen heissä epäluuloa. Työntekijät saavat tietoa erillisissä henkilöstöinfoissa, ja asiat valuvat heidän tietoon myös omia polkujaan.

Löwenhild miettii toisinaan sitä, miten paljon yrityksen asioista tietäminen vaikuttaa omiin päätöksiin ja toimintaan.

- Ehkä olisin spontaanimpi, jos en tietäisi asioista niin paljon. Toisaalta tykkään tietää missä mennään.

Kokouksissa istuu myös toimihenkilöiden edustaja. Löwenhild on ollut tehtävässään 8 vuotta, ja hän kokee pystyvänsä vaikuttamaan asioihin hallituksessa.

- Suora hallituksen jäsenten lähestyminen on hyvä vaikutuskanava, hehän tulevat vuosien saatossa tutuiksi.

Hallituksen kokoukset teettävät Löwenhildille paljon työtä. Kokoukset pidetään kerran kuussa, ja työmäärä on valtava varsinkin nyt, kun yhtiökieli on muuttunut englanniksi.

- Papereihin joutuu hirveästi panostamaan, ja kokouspäivät ovat todella rankkoja.

Tukiverkostojen oltava kunnossa

Löwenhild on sitä mieltä, että hallituksessa istuminen on luottamusmiehelle erittäin opettavainen kokemus.

- Kuka muu tuo henkilöstön asioita esiin, jos ei luottamusmies?

Hallituksen kokous on ensikertalaiselle usein jännittävä paikka. Löwenhild kehottaa menemään kokoukseen avoimin mielin.

- Ihmisiä muutkin siellä ovat, vaikka he eivät tavallisen duunarin elämää ihan ymmärräkään.

Securitas Suomen pääluottamusmies Kalle Kyröhonka on yrityksen hallituksen täysivaltainen jäsen. Securitaksella tehtävä on pääluottamusmiehen vakanssiin sidottu, ja halukkuutta siihen kysytään kirjallisesti. Kyröhonka on ollut tehtävässä viitisen vuotta.

Hänen mielestään henkilöstön edustajat tarvitsisivat yrityksen hallituksessa toimimiseen enemmän koulutusta. Sitä tarvitaan lukuihin, mutta myös hallitustyöskentelyyn.

- Me luottamusmiehet emme välttämättä tiedä, mitä hallitustyöskentely on, ja miksi hallituksessa ollaan. Se ei ole kaikille ollenkaan selvää. Tietoisuutta asiasta tulisi lisätä.

Hallituksen kokoukset ja niiden tuoma tietomäärä kuormittavat. Löwenhild suosittelee vastaavassa tilanteessa olevia ylläpitämään omia luottamusmiesverkostojaan. Tuki auttaa, vaikkei yrityksen sisäisiä asioita muille voikaan kertoa. Lisäksi apua saa PAMin kursseilta. Löwenhild itse nollaa tilanteen rauhoittumalla mökillään Helsingin Kivinokassa.

- Sekin helpottaa, että kotona on toinen pääluottamusmies. Jos on joskus työpäivän jälkeen naama nutturalla, hän tietää, ettei se johdu hänestä, Löwenhild naurahtaa.

Lisää aiheesta lokakuun PAMplus-lehdessä, joka ilmestyy viikolla 42.

Laki henkilöstön edustuksesta yritysten hallinnossa

Ohjeita luottamushenkilölle yrityksen hallinnon kokouksiin:

- Aluksi voi tuntua, että on menossa herrakerhoon, ja itsensä voi tuntea pieneksi ja mitättömäksi. Älä jännitä, vaan ole oma itsesi. Rehellisyys ja suoraselkäisyys kantavat pitkälle.

- Tuo rohkeasti asioita esille. Mitä enemmän kokouksessa sanoo epäkohdista, sitä enemmän yritysjohto saa tietoonsa pienen ihmisen ongelmia. Ihmisiä hekin ovat.

- On itsestä kiinni, mitä kokouksista saa irti. Pitää osata haastaa johtajia sekä yrittää saada heiltä tietoa tai vähintään tiedonmuruja.

- Ohjaa keskustelua. Työnantaja tuo pöytään aina lukuja – pitää osata sanoa, että nyt riittää ja ohjata keskustelua muihin asioihin. Lukuihin keskittyminen voi olla toiselta osapuolelta ajanpeluuta.

- Esitä asiasi rauhallisesti ja rakentavasti.

(Lähteet: Kalle Kyröhonka ja Kimmo Vanhala)

Kirjoittanut: Annemari Anttila