PAMplus-artikkeli - 25.11.2014 klo 18.12

Osastojen palvelukokeilu etenee – parhaimmat käytännöt jakoon keväällä

PAMin ammattiosastot saavat ensi vuonna uusia välineitä paikalliseen jäsenpalveluun. Muun muassa perehdyttämiseen ja työhyvinvointiin liittyvät kokeilut käynnistyvät alkuvuodesta.

PAMin ammattiosastot saavat ensi vuonna uusia välineitä paikalliseen jäsenpalveluun. Tarkoituksena on, että osastot kehittävät palveluita yhteistyössä jäsenten kanssa.

Alkuvuodesta 2015 Turun seudulla, Etelä-Pohjanmaalla ja Kokkolassa käynnistyy kokeiluja, joissa osastot testaavat uusia keinoja esimerkiksi jäsenten hyvinvoinnin tai työkäytäntöjen parantamiseksi. Kokeilut liittyvät mm. työhyvinvointiin, kehityskeskusteluihin, parempiin perehdyttämiskäytäntöihin sekä ensijäsenten innostamiseen paikalliseen toimintaan. Osastot toimivat näissä organisoijina, mutta ne voivat hyödyntää myös ulkopuolisia konsultteja tai PAMin työyhteisökehittämisen konseptia.

Osa kokeilussa mukana olleista osastoista tulee ottamaan yhteyttä 1-3 vuotta PAMiin kuuluneisiin ”ensijäseniin” ja kysymään, millaista palvelua he toivoisivat PAMilta. Kokeilussa jo mukana olleita ensijäseniä on mukana soittokampanjoita toteuttamassa. Tarkoitus on parantaa jäsenten arkea, mutta myös aktivoida heitä.

Hanketta vetänyt PAMin palvelupäällikkö Erja Uosukainen on tyytyväinen tuloksiin. Kiinnostus on hänen mukaansa herännyt muillakin ammattiosastoilla ja aktiiveilla.

- Alussa ei ollut hajuakaan, saako porukkaa innostumaan tällaisesta. Kävi ilmi, että on vain myytti, etteivät jäsenet halua osallistua PAMin toiminnan kehittämiseen. Kyllä haluavat, jos siihen vain löytyy sopiva kulma ja tapa.

Uosukaisen mukaan kehitystarpeet eroavat alueittain. Siksi on tärkeää, että osasto kontaktoi jäseniä ja kuuntelee heidän toiveitaan. Kun alkuvuoden kokeilut ovat edenneet, kokoaa Uosukainen kaikille ammattiosastoille ”työkaluja” toimivimmista käytännöistä. Osastot saavat välineet, mutta sisällöt on luotava itse.

- Työstän rautalankamallia alkuvuodesta, ja keväällä ne ovat osastojen hyödynnettävissä, Uosukainen sanoo.

Lisää aiheesta:

PAMin jäsenpalvelun kehittäminen ja verkkokyselyn tulokset

PAMin palvelupäällikkö Erja Uosukainen, erja.uosukainen@pam.fi

Kirjoittanut: Annemari Anttila