PAMplus-artikkeli - 03.06.2016 klo 09.21

Suosittele PAMin jäsenyyttä kesätyöntekijöille!

PAMin kesäkamppis käynnistyy viikolla 23. Kampanjan aikana tarkistetaan palkkoja ja tavataan kesätyöntekijöitä

Kesäkuun toisella ja kolmannella viikolla PAM kiertää työpaikoilla ympäri Suomea tapaamassa kesätyöntekijöitä.  Tarkoitus on auttaa ja opastaa nuoria kesätyöntekijöitä ja samalla kertoa ammattiliiton jäsenyydestä. Varsinkin kaupassa ja matkailu-, ravitsemis- ja vapaa-ajan aloilla työskentelee paljon nuoria.

PAMin nuorisosihteeri Eveliina Reponen kannustaa työpaikkojen luottamusmiehiä ja PAMin aktiivisia jäseniä suosittelemaan liittoa uusille työntekijöille. Reponen toivoo, että jokainen liiton aktiivi osallistuu kampanjaan - käy vaikka kysymässä lähikaupan hyllyttäjältä, mitä kuuluu? Hänen mielestään jäsenhankinnan lisäksi on tärkeää, että liitto on näkyvillä ja läsnä jäsenten työarjessa toisten jäsenten kautta

– Kesätyöpaikka on monelle nuorelle ensimmäinen kosketus työelämään. Tästä syystä on tärkeää kohdata nuoret heti, kun he ovat ensimmäistä kertaa töissä. Toiveena on, että työpaikoilla luottamusmiehet ja muut liiton aktiivit tavoittavat uudet työntekijät heti työsuhteen alussa, kertovat PAMista ja pyytävät liittymään. Kasvokkain puhumalla voimme varmistaa, että perustiedot työelämästä ja työehdoista ovat kunnossa, Reponen toteaa.

Kampanjaviikon aikana kierretään ja tavataan satoja kesätyöntekijöitä. Pamilaiset muistuttavat kierroksella, että kesätyöntekijällä on työelämässä aivan yhtäläiset oikeudet kuin muillakin.

– Se, että on töissä vain sesongin tai kesän ei tarkoita, etteivätkö työelämän lait ja pelisäännöt koskisivat kesätyöntekijää kuten kaikkia muitakin.  Palvelualoilla työskentelee kesäisin myös alaikäisiä, joita koskee monet erityissäännöt, jotka on syytä ottaa huomioon, Reponen muistuttaa.

PAMin nuoret, nuorisovaliokunta ja aluenuorten aktiivit ovat olleet mukana suunnittelemassa kampanjaa ja osallistuvat itse kiertämiseen.

– PAMin nuorille on myös tärkeää, että kampanjaa tehdään yhdessä ja iloisella otteella. On mahtavaa, että nuoret lähtevät itse sankoin joukoin kentälle kertomaan toisille nuorille liitosta, iloitsee Reponen.

Kesäkamppikseen voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Ohjeet somekisaan löytyy PAMin Facebookista sekä Instagramista tunnuksella @nuoretpamilaiset. Parhaimmista jäätelöotoksista voi voittaa lahjakortin lippupalveluun. Reponen toivoo, että tarinoita ja selfieitä jaetaan ahkerasti sosiaalisessa mediassa tunnuksella #vainpamjutut.

– Kampanjoinnin avuksi on tehty esitteitä, joita löytyy jokaiselta aluetoimistolta. Toivottavasti jokainen liiton aktiivi ehtii kiertämään vaikka vain yhdessäkin paikassa viikon aikana ja kohdata uuden kesätyöntekijän, Reponen sanoo.

PAMin jäsenyyttä voi suositella kampanjan aikana myös verkkosivujen kautta työkavereille!