Työehtosopimusneuvottelut - 14.10.2021 klo 11.00

Paremmat palkat ja parempi jaksaminen ykköstavoitteita tes-kierroksella

Ismo Kokko (vasemmalta), Annika Rönni-Sällinen, Minna Räsänen ja Heidi Lehikoinen keskustelivat luottamushenkilöiden kanssa Tes-tietoa -webinaarissa keskiviikkona.

PAMin hallitus viritteli tiistaina kokouksessaan teemoja edessä oleviin neuvotteluihin työehtosopimuksista.  Korkeammat ansiot, taukoja työhön ja parempi työn ja muun elämän yhteensovittaminen ovat asioita, joita PAM hakee, kun se lähtee neuvottelemaan työnantajaliittojen kanssa työntekijöiden uusista työehdoista.

Seuraavan puolen vuoden aikana neuvotellaan uusiksi käytännössä kaikkien yksityisten palvelualojen työntekijöiden vähimmäistyöehdot.

Tämän kuun lopussa päättyvät sopimukset ohjelmapalvelualan ja hiihtokeskusten työntekijöiden työehdoista. Tammikuun lopussa katkolla on muun muassa PAMin suurimman sopimusalan kaupan työntekijöiden työehdot. Välissä ovat kaikki muut alat ja huhtikuun lopussa viimeisenä PAM on neuvottelemassa apteekin työehtosopimuksesta alan työantajaliiton kanssa.

Keskiviikkona PAM järjesti luottamushenkilöille webinaarin edessä olevista neuvotteluista PAMin hallituksen kokouksen jäljiltä. Puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen muistutti, että nyt ollaan PAMin toiminnan ytimessä. Liitto on olemassa parantaakseen jäsentensä työehtoja. Se tapahtuu neuvottelemalla työehtosopimuksia ja huolehtimalla, että niitä noudatetaan.

Työvoimapula vaivaa

Webinaarissa luottamusmiesten kommenteista suuri osa koski palkankorotuksia.

Palkankorotustavoitteen suuruutta PAM ei vielä ole päättänyt, mutta sopimuspäällikkö Ismo Kokon mukaan korotusten on oltava tuntuvia. Talouden tilanne näyttää kokonaisuutena tällä hetkellä hyvältä, vaikka ongelmiakin on. Lisäksi paljon puhutaan aloja vaivaavasta työvoimapulasta.

Eräsi webinaariin osallistuneita luottamushenkilöistä kuitenkin kertoi, että ”jos menee edes puhumaan palkankorotuksesta, niin todetaan vaan, että kaikki työntekijät on korvattavissa”.

Kerrotulla asenteella ei selätetä työvoimapulaa, josta kärsivät niin asiakkaat, yritykset kuin työntekijätkin, totesi Rönni-Sällinen.

Tilanne on työntekijöiden kannalta todella hankala. ”Palkat puhuttaa samoin jaksaminen. Työvoimapula kostautuu työntekijöille. Yksi tekee kolmen työt”, kertoi toinen luottamushenkilö.

”Ainakin palkkoihin, jaksamiseen ja työhyvinvointiin haemme parannuksia. Eri työehtosopimuksissa niitä voidaan edistää eri tavoin”, Rönni-Sällinen sanoi.

Tulevien kuukausien aikana tarkennetaankin alakohtaisia tavoitteita ja kerätään jäsenten näkemyksiä muutostarpeista.

”Onkin hyvä muistaa, että työehdot pitää neuvotella joka kerta uudestaan. Ne eivät synny, säily eivätkä kehity itsestään. Kaikkia työntekijöitä ja heidän mukanaoloaan tarvitaan”, Rönni-Sällinen sanoi.