14.11.2013 klo 14.00

Parker Hannifin irtisanoo, mutta ei siirrä Urjalan tehdasta Tampereelle

Parker Hannifin on saanut syyskuussa aloitetut yt-neuvottelut päätökseen. Yritys aikoo siirtää koko suodatinelementtituotannon Tsekkiin ja taloustoiminnot Puolaan vuoden 2014 lopussa. Siirtojen seurauksena 62 työntekijää menettää työpaikkansa. Urjalan tehdasta ei kuitenkaan suljeta.

Parker Hannifin on saanut syyskuussa aloitetut yt-neuvottelut päätökseen. Tuolloin yritys ilmoitti, että se siirtää Urjalasta tuotannon osin Tsekkiin, osin lähemmäs Tamperetta.

Tällä viikolla yt-neuvottelut saatiin päätökseen. Yritys aikoo siirtää koko suodatinelementtituotannon Tsekkiin ja taloustoiminnot Puolaan vuoden 2014 lopussa. Siirtojen seurauksena 62 työntekijää menettää työpaikkansa. Urjalan tehdasta ei kuitenkaan suljeta.

Irtisanomiset leikkaavat henkilöstöstä puolet pois. Urjalan tehtaan pääluottamusmies Eeva-Miia Rantanen sanoo, että henkilöstöllä oli ristiriitaiset tunnelmat, kun tieto irtisanomisista tuli.

- Osalla säilyi työpaikka, mutta suurimmalla osalla ei. Neuvotteluaika on antanut tietysti mahdollisuuden valmistautua henkisesti, kun esitys irtisanomisten määrästä oli alunperinkin suuri. Silti neuvotteluaika on ollut piinaavaa ja raskasta.

Rantanen kertoo, että henkilöstön edustajat yrittivät viimeiseen asti pitää kiinni edes kaikista vaikeimmin valmistettavista erikoiselementeistä, mutta tuloksena oli vain siirtoaikataulun venyttäminen ensi vuoden loppuun.

Yt-neuvotteluissa pöydällä oli myös se, että Parker Hannifinin tehdas Urjalassa lopetettaisiin ja siirrettäisiin Tampereelle. Tämä kuitenkin peruttiin onnistuneiden neuvottelujen tuloksena.

- Halusimme todella neuvotella, emmekä vain kuunnella päätöksiä. Harmillisen usein yt-neuvotteluja pidetään turhina eikä uskota, että henkilöstön edustajia kuunnellaan, saati että heillä olisi vaikutusmahdollisuuksia. Tässä tapauksessa tehtaan siirron perumista voi pitää hienona saavutuksena. Kiitos tästä kuuluu myös Parkerin ylimmälle johdolle Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Uskomme, että tehty päätös on hyvä ja takaa tuotannon jatkumisen keskeytymättä Urjalassa, kertoo Rantanen.

Teksti: Mirka Mäntylä

Puhelinpalvelu ma–pe