Työelämä - 16.06.2021 klo 11.29

Parturi-kampaamotyötä eri konsepteilla – yhteistä on työmarkkinatilanteen epäselvyys

Parturi-kampaaja Jenna Murisoja kuvaa työpaikkaansa Hairlekiinia täyden palvelun parturi-kampaamoksi. Kuva: Akseli Muraja

Hiusalan erilaiset palvelukonseptit tarjoavat asiakkaille ja parturi-kampaajille vaihtoehtoja mistä valita. Kahta erilaista yritystä yhdistää alalla vallitseva epäselvä tilanne työehdoissa.

Parturi-kampaaja Sanna Saarnio näpäyttää tablettia, joka on kiinnitetty peilin viereen. Hän merkkaa, milloin aloittaa ja lopettaa saksimisen. Asiakkaalle luvataan hiustenleikkuu 15 minuutissa. Saarnio työskentelee kauppakeskus Kampin Cuttersissa Helsingissä.

”Aikaperusteinen leikkaus tuo työhön vaativuutta, mutta asiakaspalvelu ja hiustenhoidon neuvonta on samaa kuin ennen”, aiemmin alan yrittäjänä työskennellyt Saarnio kertoo.  

”Hiustenleikkuun taitoni ovat kehittyneet huimasti kahdessa vuodessa”, hän kuvaa aikaansa Cuttersilla. Muuta kuin hiustenleikkausta ei asiakkaille tarjota.

Sanna Saarnion työhön kuuluu hiustenleikkuu muttei vaikka raitojen teko. Cutters Finland Oy:n toimitusjohtaja Akipekka Ikonen pohtii, ettei heidän kaltaisensa keskisuuri yritys voi yksitellen työntekijöiden kanssa neuvotella palkoista ja työsuhteen ehdoista. Kuva: Eeva Anundi

Parturi-kampaaja Jenna Murisoja työskentelee toisenlaisen palvelukonseptin omaavassa parturi-kampaamossa, Hairlekiinin liikkeessä Siilinjärvellä.

Täällä repertuaariin kuuluu leikkauksen ohella niin pesu, värjäys kuin kampaus. Asiakas voi valita hemmotteluhoitoja tai kulmien värjäyksen ja parran siistinnän.

”Parturipuolen leikkaukseen meillä varataan puoli tuntia ja kampaamopuoleen 45 minuuttia, mutta aika ei korostu”, Murisoja kuvaa työtään.

Hänellä työn haaste liittyy lisäpalvelujen ja tuotteiden tarjoamiseen.

”Itselleni ujona ihmisenä se vaatii omanlaistaan rohkeutta.”

 

Erilaiset palvelukonseptit

Hiusala ei ole yksi ja sama. Yritysten tarjoamat palvelut, digitalisaation aste tai vaikka musiikin soittamisen idea vaihtelevat. Cuttersin toimitusjohtaja Akipekka Ikonen ja Hairlekiinin henkilöstöpäällikkö Tiina Hakkarainen myöntävät, että eri palvelukonsepteja voi pitää alan trendinä.  

Cuttersille asiakas tulee hiustenleikkaukseen ilman ajanvarausta. Hinta on aina vakio, ja sama miehille ja naisille. Maksaminen hoituu digitaalisesti kännykän sovelluksella tai liikkeen itsepalvelupisteellä.

Hairlekiinin asiakas varaa pääsääntöisesti ajan etukäteen. Hinta vaihtelee tilauksen mukaan, ja maksaa saa työntekijälle.
Cutters on norjalaisomisteinen, kaksi vuotta sitten Suomeen tullut ketju. Siellä työskentelee noin 40 parturi-kampaajaa 12 liikkeessä.

”Korona pysäytti suunnitellut uusien liikkeiden avaamiset, mutta seuraavan parin vuoden aikana aiomme palkata sata työntekijää lisää”, Ikonen kuvaa.  

”Korona pakotti sopeuttamaan toimintaa, mutta siitä selvittiin yhteistyössä henkilökunnan kanssa”,  Hakkarainen kiittelee.

Cutters Finland Oy:n toimitusjohtaja Akipekka Ikonen pohtii, ettei heidän kaltaisensa keskisuuri yritys voi yksitellen työntekijöiden kanssa neuvotella palkoista ja työsuhteen ehdoista.Kuva: Eeva Anundi
Hairlekiini on vuonna 1989 perustettu suomalainen perheyritys, jolla on 250 parturi-kampaajaa 50 liikkeessä Helsingistä Rovaniemelle.

Erilaiset työotteet

Asiakkaat saavat erilaisista liikeideoista valinnanvaraa palveluntasoon ja hintalappuun. Hiusalan työntekijöille työn luonne on erilainen.

”Meille tulevat töihin ne, jotka arvostavat vaihtelevuutta ja sitä, että työvuoronsa aikana voi käyttää osaamisensa koko kirjon”, Hairlekiinin Hakkarainen sanoo.

Cuttersin Ikonen pohtii, että kun heillä keskitytään vain hiustenleikkuuseen, niin hiusvärien kanssa pelaaminen jää pois. Se sopii hyvin esimerkiksi allergikoille.

Hän vihjaa, että Cuttersissa tekniikan ja digitalisaation halutaan hoitavan kaiken sen, mihin parturi-kampaaja ei saksillaan pysty. Tämä ei ihan pidä paikkansa, sillä Kampissa parturi-kampaaja Saarnio pyyhkäisee täysin manuaalisesti suortuvat pois lattialta.

Yhteiset raamit tarpeen

Oli konsepti mikä tahansa, niin työehtojen osalta alalla vallitsee jo kolmatta vuotta erikoinen tilanne. Pitkän neuvotteluperinteen omaavalla hiusalalla ei ole enää yleissitovaa työehtosopimusta, joka velvoittaisi kaikkia yrityksiä. Cuttersin Ikosen ja Hairlekiinin Hakkaraisen mielestä jonkinlaisia yhteisiä linjauksia työehtoihin tarvittaisiin.

PAM on käynyt kummankin yrityksen kanssa neuvotteluja yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta.

Kumpikin yritys noudattaa edelleen vanhaa hiusalan työehtosopimusta, jota ei varsinaisesti enää ole olemassa. PAMin ja Suomen Hiusyrittäjien välinen sopimus kun tuli tiensä päähän lokakuun lopussa 2018. Cutters maksaa tosin palkkaa bonuksien kautta niinä kuukausina, joina työntekijä tienaisi sitä kautta enemmän. Myös Hairlekiinissa työntekijällä on kuukausipalkan lisäksi mahdollisuus henkilökohtaiseen provisioon.

Työehtojen hajaantuminen on alalla uhka. Villin lännen meininki on ihmetyttänyt myös ekonomi Ikosta, joka tuli Cuttersiin töihin kaupan alalta, jossa työehdot ovat vakiintuneet.

”Kun puhutaan palkkojen minimistä, lomista, työajoista ja tauoista, niiden ei pitäisi hajautua yrityksittäin”, Ikonen pohtii.
”Yhteiset raamit helpottaisivat kaikkein elämää.”

Parturi-kampaaja Jenna Murisojan työhön kuuluu niin hiusten leikkaamisen lisäksi niin vaikka pesu kuin värjäys. Hairlekiinin (Tormenta Oy) henkilöstöpäällikkö Tiina Hakkarainen (oik.)  pohtii, että nykyinen tilanne työehdoissa tuo epäselvyyttä niin yrityksille kuin työntekijöille. Kuva: Akseli Muraja
Hairlekiinin Hakkarainen pohtii, että yleisesti ottaen työmarkkinat ovat murroksessa. Joustavaa paikallista sopimista tarvitaan.
” Me yhteiskunnalliset velvollisuudet hoitavana yrityksenä näemme, että jonkinlaiset raamit työehtoihin olisi hyvä saada”, Hakkarainen sanoo.

 ”Nykyinen tilanne tuo epäselvyyttä sekä yrityksille että työntekijöille.”

Teksti: Marja Ikkala

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.