Uutinen - 05.11.2019 klo 10.45
Työtaistelu

PAUn ja Teollisuusliiton työtaistelutoimet - älä tee lakon tai ylityökiellon alaisia töitä

Työtaistelutoimenpiteistä saa ajankohtaista tietoa myös liittojen omien verkkosivujen kautta. Kuva: GettyImages.

Teollisuusliitto sekä Posti ja logistiikka-alan unioni PAU ovat ilmoittaneet työtaistelutoimenpiteistä, jotka saattavat koskettaa myös pamilaisia.

Tällä hetkellä tiedossa on kolme työtaistelutoimenpidettä, jotka voivat koskea myös pamilaisia jäseniä. Teollisuusliiton ylityökielto 4.-15.11.2019 ja PAU:n lakot  11.-24.11.2019. ja 25.11.- 8.12. 2019.

PAMin järjestöpäällikkö Heidi Lehikoinen kertoo, että tilannetta seurataan aktiivisesti ja PAM tukee muita liittoja heidän työtaistelutoimenpiteissään. Työtaistelutoimenpiteet ovat sallittuja sopimuksettomassa tilassa, eli kun työehtosopimus ei enää ole voimassa.

Lehikoinen haluaa muistuttaa jäseniä erityisesti siitä, että kenenkään ei tule tehdä ylityökiellon mukaisia ylitöitä tai lakon alaisia töitä.
”Jos olet jäsenemme ja koet painostusta työnantajan suunnalta tai jos jokin asia mietityttää, kannattaa olla yhteydessä yrityksesi luottamusmieheen tai aluetoimistoon. Voit myös ottaa yhteyttä PAMin työsuhdelinjaan”, Lehikoinen painottaa.

Työtaistelutoimenpiteistä saa ajankohtaista tietoa myös PAU:n ja Teollisuusliiton omien verkkosivujen kautta.

Lisäys 7.11.2019: PAU ilmoitti 7.11.2019 iltapäivällä että sovittelut työnantajaliiton Palta ry:n kanssa ovat päivän osalta ohitse. Sovittelua jatketaan keskiviikkona 13.11. klo 13. Tämä tarkoittaa että, postinjakelua,-käsittelyä- ja -kuljetusta koskeva lakko alkaa maanantaina 11.11. klo 6.00 PAU:n viestin mukaisesti.
Lisäys 11.11.2019: PAU ilmoitti 10.11. 2019 uudesta lakosta ajankohdalle 25.11.- 8.12.2019.

Teollisuusliiton ylityökielto 4.-15.11.2019

Työehtosopimusneuvottelut teknologiasektorilla eivät olet edenneet sopimukseen saakka, ja nykyinen sopimus umpeutui torstaina 31.10. Työnantajapuoli on pitänyt neuvotteluissa tiukasti kiinni kilpailukykysopimuksen yhteydessä sovitun työajan pidennyksen jatkamisesta. Tämänhetkisessä sopimuksettomassa tilassa työtaistelutoimi on sallittu, koska työrauhavelvoitetta ei ole.

Ylityökielto alkaa maanantaina 4.11.2019 ja päättyy perjantaina 15.11.2019 ja se koskee:
• teknologiateollisuuden,
• pelti- ja teollisuuseristysalan sekä
• malmikaivosten sopimusaloja sekä
• puolustusministeriön työpaikkoja.

Ylityökiellon aikana työntekijät kieltäytyvät tekemästä ylityötä. Ylityökielto koskee kaikkia työpaikkoja mainituilla neljällä sopimusalalla, muttei kuitenkaan hätätyötä eikä töitä jotka ovat välttämättömiä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta.

Lisätietoja antavat Teollisuusliiton luottamusmiehet tai työsuhdeneuvonnan päivystys puh. 020 690 447 (arkisin kello 8.30–15) sähköpostitse lakkopaivystys@teollisuusliitto.fi. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Posti ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko 11.-24.11.2019

Postinjakelu, käsittely ja kuljetus ovat marraskuussa lakossa kaksi viikkoa, jollei työehtosopimusneuvotteluissa ja pakettilajittelijoiden tilanteesta päästä työnantajan kanssa sopuun.*) Lakko alkaa maanantaina 11.11. klo 06.00 ja päättyy sunnuntaina 24.11. klo 24.00. Lakko koskee noin yhdeksää tuhatta työntekijää. PAU ilmoittaa tarvittaessa myöhemmin uusista lakkotoimista.

Lakon piirissä ovat kaikki työntekijät, jotka työskentelevät postinjakelun, käsittelyn ja kuljetuksen työtehtävissä. Lakon alaisia töitä ei kenenkään työntekijän tule tehdä.

Käytännössä lakossa ovat:
• postinjakelussa ja käsittelyssä Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen P-palkkaliitteeseen kuuluvat (myös ryhmävastaavat)
• Postissa P-liitteen kuljettajat ja Posti Kuljetus Oy:n kuljettajat, jotka ovat PAUn jäseniä (heitä ei sido työrauha)
• Posti Palvelut Oy:ssä pakettilajittelijat/postityöntekijät, ryhmävastaavat ja huolitsijat (PeC), jotka ovat PAUn jäseniä (heitä ei sido työrauha toisin kuin työnantaja väittää). Myös vuokratyöntekijät ovat lakossa.

Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n lakko 25.11.- 8.12.2019

Lakko alkaa maanantaina 25.11. 2019 klo 00.00 ja päättyy sunnuntaina 8.12. klo 24.00.

PAUn ilmoittama uusi lakko koskee koko maassa:

•postinjakelua
•postinkäsittelyä
•postinkuljetusta
•toimihenkilö- ja myymälätehtäviä.

Työnseisaus koskee lisäksi ilmoitetulla ajalla kaikkia henkilöitä, jotka tekevät Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen P-liitteen mukaisia näissä yhtiöissä: Posti Oy, Posti Palvelut Oy, Posti Kuljetus Oy Transval Group sisältäen kaikki tytäryhtiöt. Lakon piirissä on noin 10 000 Postin työntekijää. Työnseisaus ei koske sanomalehtien varhaisjakelua.

PAU maksaa 67 euron (netto 51,70 €) lakkoavustuksen/lakkopäivä myös pamilaisille, jotka ovat lakon piirissä. Pamilaiset hakevat lakkoavustusta samoin kuin PAU:n jäsenet. Lisätietoja lakosta ja sen rajoista antaa PAU. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin

*) Lisäys 7.11.2019: PAU ilmoitti 7.11.2019 iltapäivällä että sovittelut työnantajaliiton Palta ry:n kanssa ovat päivän osalta ohitse. Sovittelua jatketaan keskiviikkona 13.11. klo 13. Tämä tarkoittaa että, postinjakelua,-käsittelyä- ja -kuljetusta koskeva lakko alkaa maanantaina 11.11. klo 6.00 PAU:n viestin mukaisesti.