19.02.2015 klo 08.34

Pelisäännöt tarpeen ulkomaiselle verkkokaupalle

Ulkomaisille verkkokauppiaille on luotava selkeämmät pelisäännöt, vaatii Itävallan kaupan alaa edustava ammattiliitto GPA-djp. Nyt yhtiöt välttyvät kauppoja sitovilta kierrätysmääräyksiltä.

Itävallassakin kauppojen on otettava vastaan vanhat sähkölaitteet ja huolehdittava niiden kierrätykseen toimittamisesta. Ulkomaisilla verkkokaupoilla ei tätä velvoitetta ole.

”Se merkitsee, että itävaltalaisen sähkölaitteiden kaupan ja viime kädessä itävaltalaisen kuluttajan on kannettava kaikki kustannukset, jotka ulkomaisen verkkokaupan asiakkaiden luovuttamista sähkölaitteista kertyvät”, sanoo GPA-djp:n johtaja Karl Proyer.

Ulkomaisten verkkokauppiaiden ei myöskään tarvitse maksaa pakkauksiin sisältyvää kierrätysmaksua. Arvonlisävero riippuu lähetysosoitteesta, mikä Proyerin mukaan on erityisen kyseenalaista myytäessä virtuaalista tuotetta kuten tietokonepeliä.

Proyer nostaa esiin myös verkkokauppojen epäreilun työntekijöidensä kohtelun. Amazonin saksalaisten lähetyskeskusten työntekijät ovat jo toista vuotta vaatineet parannusta työoloihin ja matalaan palkkaan. Iso kiista koskee yhtiön keskuksissa noudattetvaa työehtosopimusta. Vaatimuksia on vauhditettu lakoilla. Yhtiö on nihkeä parantamaan oloja mutta on avaamassa useita lähetyskeskuksia Puolaan ja Tsekin tasavaltaan. Niissä palkkataso on Saksaa matalampi, työlainsäädäntö joustavampi ja ammattiyhdistykset heikompia.

GPA-djp:n puheenjohtaja Wolfgang Katzian asettaa tavoitteeksi koti- ja ulkomaisen kaupan tasavertaisen aseman. Hän toivoo asiasta parlamentaarista selvitystä ja keskustelua. Osana reiluja pelisääntöjä tulisi hänen mielestään olla sen, että runsaasti asiakkaista Itävallassa omaavalla postimyyntiyhtiöllä tulisi olla maassa todellinen yritysosoite, ei vain postilokero.

Verkkomyynti on kasvanut voimakkaasti Itävallassakin. Vuonna 2006 sen arvo oli 1,5 miljardia euroa ja vuonna 2013 jo 5,9 miljardia euroa. Puolet siitä meni ulkomaisille yhtiöille.

Amazon pakenee Saksasta itään

Teksti: Heikki Jokinen