Uutinen - 05.02.2014 klo 13.20

Pelko sävyttää lappilaishotellin arkea

(Pam-lehti/yritykset) Joukko Lomakylä Kakslauttasen entisiä työntekijöitä on pyytänyt apua niin PAMilta kuin työsuojeluviranomaisilta. He ovat valittaneet paitsi palkanmaksun puutteita, myös vaikeaa ilmapiiriä.

(Pam-lehti/yritykset) Inarissa sijaitsevan Lomakylä Kakslauttasen entiset työntekijät ovat pyytäneet apua niin ammattiliitoltaan PAMilta kuin työsuojeluviranomaisiltakin. Palkkaongelmien ohella he ovat kertoneet monista muista epäkohdiksi kokemistaan asioista.
Maailmalla jääigluistaan tunnetussa hotellissa viivytellään heidän mukaansa ylityökorvausten maksamisessa, huudetaan työntekijöille asiakkaiden nähden ja saadaan ulkomaalaiset työntekijät sopuisiksi uhkailemalla työlupien menetyksellä.
Pam-lehden haastattelemat työntekijät puhuvat pelosta. ”Työntekijöiden kesken ilmapiiri oli hyvä, mutta kun johtaja tuli paikalle, se muuttui pelokkaaksi.”
Moni yrityksen entinen työntekijä, niin suomalainen kuin ulkomaalainenkin, on ottanut yhteyttä PAMin toimitsija Elisa Pendersiin. Penders sanoo tuntevansa voimattomuutta, sillä liitto voi hoitaa jäsenenä olevien työntekijöiden palkkasaatavia, mutta muiden hyväksi sillä ei ole valtuuksia toimia.

Yrittäjä kiistää huutamisen
Yrityksestä irtisanottiin lyhyen ajan sisällä vuodenvaihteen molemmin puolin neljä lomakylään palkattua suomalaista koeaikana, kun paikkaan oli saapunut joukko venäläisiä työntekijöitä. Yksi irtisanotuista oli kokin koulutuksen saanut Anna Aliranta.
Aliranta ei ole vieläkään saanut kaikkia palkkasaataviaan, vaikka työsuhde loppui joulukuussa. Toinen, nimettömänä pysyvä haastateltava, on saanut puuttuvat palkat lähtönsä jälkeen. Ulkomaalaiset työntekijät ovat kertoneet Pendersille työehtosopimuksen tason reilusti alittavista palkoista. Aliranta puolestaan kertoo joidenkin ulkomaalaisten työskennelleen ajoittain jopa palkattomasti. Yrittäjä, toimitusjohtaja Jussi Eiramo ei lähde keskustelemaan palkkaukseen liittyvistä asioista yksilöimättä henkilöitä.
Yksi vaikeus työnteossa oli haasteltavien mukaan se, että tuleva työvuoro selvisi usein vasta edellisiltana. He eivät sulattaneet myöskään johtajan huutamista kollegoiden ja asiakkaiden nähden. ”Sait huudot, vaikka olit tehnyt parhaasi”, sanoo toinen haastateltavista. Toimitusjohtaja kiistää väitetyn huutamisen. Hän vastaa, että ongelma on usein se, etteivät suomalaiset työntekijät osaa käyttäytyä.
Asumisolot herättivät nekin ihmetystä. ”Minut ja puolisoni asutettiin alkuun joulupukin talona toimivan talon yläkertaan. Turisteja kävi talossa joka päivä”, Aliranta kertoo. Toinen haastateltu asui rivitalossa, jonka kylpyhuoneen seinät vihersivät homeesta.
Aliranta sanoo lisäksi johtajan ilmaantuneen kutsumatta työntekijöiden asuntoihin.

Raha vetää Suomeen
Molemmat haastateltavat sanovat haluavansa puhua asiasta lomakylään töihin jääneiden takia. ”Haluan, ettei kukaan muu enää joutuisi niihin tilanteisiin”, Aliranta sanoo. Toinen haastateltu sanoo samaa ja lisää: ”Minulle oli shokki, että meillä Suomessa voi tapahtua tällaista.” Hän oli unelmoinut elämänjaksosta Lapissa eikä halunnut luopua unelmastaan Kakslauttasen kokemuksen takia, vaan työskentelee nyt toisessa yrityksessä.
"Olemme usein Suomessa huolissamme kaukana asuvien ihmisten elinoloista, mutta täällä Lapin sydämessä poljetaan ihmisarvoa, Penders sanoo.
Alirannan mukaan tilanne on voinut jatkua, sillä monelle kaukaa tulevalle työehtosopimuksen alittavakin palkka on kuitenkin paljon suurempi kuin lähtömaassa maksettava. ”He luulevat, että tällainen johtaminen on normaalia Suomessa ja kestävät siksi.” Suomalaisille työkavereilleen he ovat sanoneet, etteivät he enää tämän pestin jälkeen palaa Suomeen.

Lähes kaikki ulkomaalaisia
Lomakylä Kakslauttasessa on toimitusjohtaja Jussi Eiramon mukaan 40–50 työntekijää, joista noin 90 prosenttia on ulkomaalaisia. Heitä on 11:sta eri maasta.
Eiramo valitti Helsingin Sanomien haastattelussa vuonna 2009, ettei Suomesta tahdo saada ammattitaitoista työvoimaa. Hän sanoo tilanteen olevan yhä sama. Ulkomaalaiset hakeutuvat hänen mukaansa suoraan Kakslauttaseen. Hän kehuu esimerkiksi Thaimaan hotelli- ja ravintola-alan koulutusta erinomaiseksi ja erityisesti aasialaisia hyviksi työntekijöiksi. Eiramo korostaa haastattelussa pariinkin otteeseen suomalaistyöntekijöiden alkoholinkäytön aiheuttavan lappilaisissa yrityksissä jatkuvasti ongelmia.
PAMin Elisa Penders on infonnut Pohjois-Suomen aluehallintoviraston työsuojelua Kakslauttasessa esiin tulleista epäkohdista. Hän kertoo myös tekevänsä edelleen työtä loppujen palkkasaatavien eteen. Hän sanoo liiton näkyvän jatkossa enemmän pohjoisen lomakohteissa.

Kakslauttanen komeilee ainoana pohjoismaisena kohteena CNN:n Unelmien matkakohteet 2014 -listalla.

Tiina Ritala

Teksti: Tiina Ritala