Uutinen - 27.11.2018 klo 12.32
Politiikka

Petteri Orpo sai PAMin hallituksen terveiset alipalkkauksesta ja alustatyöstä

Petteri Orpo (keskellä) keskusteli PAMin hallituksen jäsenten kanssa tiistaina. Kuva: Miia Järvi

Valtiovarainministeri Petteri Orpo kuuli PAMin hallituksen ajatuksia tulevien vuosien kehittämistarpeista. Erityisesti esiin nousivat alipalkkaus ja alustatyö.

Valtiovarainministeri ja kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo vieraili tiistaina PAMin hallituksen kokouksessa. Aluksi Orpo kävi läpi hallituskauden aikaisia toimenpiteitä ja taustoitti hallituskauden alun valtiontaloudellista tilannetta. Valtiontalouden kääntymisestä parempaan suuntaan hän kiitti työmarkkinaosapuolia, jotka ovat tehneet useita palkankorotusten nollaratkaisuja ja kiky-sopimuksen.

Orpo osoitti erityistä mielenkiintoa alustatyöhön ja alipalkkaukseen liittyviin ongelmiin, joista PAMin hallituksen jäsenet hänelle kertoivat. Lisäksi hallituksen jäsenet nostivat esiin osaamisen kehittämisen uudistamisen ja kansallisen palvelualojen edistämisohjelman tarpeet tulevalla hallituskaudella. Nämä aiheet ovat mukana myös PAMin eduskuntavaalitavoitteissa. Eduskuntavaalit järjestetään huhtikuussa, ja Suomen uusi hallitus rakentaa ohjelmaansa sen jälkeen.