Työelämä - 22.09.2020 klo 17.08

Pienet vaatebrändit pärjäsivät suuria paremmin vastuullisuusvertailussa

Vaatteiden tuotantoon liittyvät ympäristö-, ilmasto- ja ihmisoikeusasiat kiinnostavat kuluttajaa. Kuva:Gettyimages

Etenkin pienet suomalaiset vaatebrändit ovat petranneet vastuullisuuttaan. Monet yritykset ovat lisänneet verkkosivuilleen täsmällistä tietoa vastuullisuustyöstään.

Ympäristö, ilmasto ja ihmisoikeudet. Tänään julkaistu raportti kertoo siitä, miten suomalaiset vaateyritykset ottavat nämä asiat huomioon ja miten ne kertovat vastuullisuudestaan. Rank a Brand –raportti julkaistiin nyt toista kertaa, kun ensimmäinen julkaistiin huhtikuussa 2019.  Taustalla on Eettisen kaupan puolesta ry Eetti.

Suomalaisista vaatebrändeistä peräti 4 nousi nyt parhaaseen A-kategoriaan: FRENN, Globe Hope, PaaPii ja Papu. Vuotta aiemmin parhaaseen luokkaan ei päässyt mikään tuolloin tutkituista brändeistä.

Vastuullisuuden edistymisestä kertoo sekin, että nyt 11 yritystä ylsi toiseksi parhaimpaan B-kategoriaan, kun vuonna 2019 niin ylös pääsi vain yksi yritys.

”Tulokset ovat parantuneet etenkin pienissä yrityksissä”, PAMin kansainvälisten asioiden asiantuntija Mari Taivainen sanoo.

Sen sijaan liikevaihdoltaan suurimmat yritykset eivät raportin mukaan ole merkittävästi petranneet tulostaan. Isot toimijat Luhta, Kesko ja S-ryhmä viestivät kyllä tekevänsä pitkäjänteisesti työtä vastuullisen vaatevalmistuksen puolesta, mutta konkreettista tietoa toimista pitäisi olla enemmän. Yritykset jäävät siten kahteen alimpaan kategoriaan viiden kategorian joukossa.

Taivaisen mukaan Rank a brand -vertailu näyttää saaneen yritysten vastuullisuustyöhön vauhtia:

”Ihmisoikeuksien toteutumiseen liittyvistä seikoista raportoidaan avoimemmin esimerkiksi yritysten nettisivuilla.”

”Työtä vastuullisuus teettää vielä paljon, ja  yrityksillä on lisää kirittävää, mutta jokainen vastuullisuusteko on askel oikeaan suuntaan. ”

Parhaat pisteet saaneita yrityksiä yhdistää se, että tuotteiden valmistus tapahtuu pelkästään Suomessa ja/tai maissa, joissa on matala ihmisoikeusloukkausten riski ja  vahva ympäristölainsäädäntö ja -valvonta.

Raportin mukaan erityisesti niiden, jotka tuottavat vaatteita riskimaissa, tulisi kehittää läpinäkyviä konkreettisia toimia muun muassa työolojen parantamiseksi ja elämiseen riittävien palkkojen edistämiseksi.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat