16.06.2015 klo 17.20

”Pieni kesäsade tai ukkonenkaan ei poista palkanmaksuvelvollisuutta”

Isabella Pfäffillä on työvuoroja säästä riippumatta. Kuva: Marja Ikkala

Kun on kylmää tai satelee, ehdotellaan nuorelle kesätyöntekijälle työtuntien sijasta palkatonta kotona oloa. – Yksipuolisesti ei työvuorolistoja saa muuttaa, muistuttaa Kesäduunari-infosta neuvoja Rina Knape.

Kesätyöntekijä Isabella Pfäffli on tyytyväinen jäätelökioskinmyyjä. Puuskittainen tuuli piinaa jäätelökansaa Helsingin Hakaniemessä, mutta hän on töissä Valion jäätelökojulla lämmin huppari päällään.

– Tässä kioskissa meillä on töitä, satoi tai paistoi, Pfäffli sanoo.

Kaikilla kesätyöntekijöillä asiat eivät ole yhtä hyvin. SAK:n, Akavan ja STTK:n Kesäduunari-infossa yksi tämän kesän toistuvista kysymyksistä on ollut, miten suhtautua, kun työnantaja haluaa perua sovittuja työvuoroja huonon sään vuoksi. Tällaisia kysymyksiä tulee etenkin kesäkahviloista, torikojuista ja jäätelökioskeista. Puhelinneuvontaa antava oikeustieteen maisteri Rina Knape neuvoo nuoria pitämään puolensa.

Työvuoroluettelo eli työvuorolista pitää saattaa kirjallisesti työntekijöiden tietoon viikkoa ennen siinä tarkoitetun ajanjakson alkua ja sen jälkeen työnantaja ei saa yksipuolisesti muuttaa työvuoroja, paitsi töiden järjestelyihin liittyvästä painavasta syystä. Joissain työehtosopimuksissa painavaksi syyksi katsotaan esimerkiksi sairauspoissaoloista johtuvat muutokset.

– Muutoksista voidaan työntekijän suostumuksesta sopia, mutta yksipuolisesti niistä ei saa päättää, Knape sanoo.

Nuoria ei pitäisi pallotella ihan miten sattuu.

– Pahimmissa tapauksissa vuoroja perutaan muutamia tunteja ennen niiden alkua. Tällöin nuori ei ole voinut tehdä mitään suunnitelmia etukäteen, koska on ollut valmis menemään töihin, jota ei sitten lopulta olekaan, Knape sanoo.

Työoikeuteen erikoistunut Knape huomauttaa, että työtuntien perumisen kannalta ei ole väliä, onko nuorella nollatuntisopimus vai tietty tuntimäärä työsopimuksessa.

– Nollasopimuksesta voi seurata se, että työvuoroluettelossa ei ole yhtään vuoroa, mutta sitten kun ne vuorot on annettu, niin siitä seuraa palkanmaksuvelvollisuus, eikä vuoroja saa yksipuolisesti perua, Knape sanoo.

Työntekijän oikeus palkkaansa työnteon estyessä on niin vahva, että esimerkiksi tulipalon tai muun poikkeuksellisen luonnontapahtuman estäessä työn tekemisen, on työnantajan maksettava palkka 14 päivän ajalta.

– Jos ei edes tulipalo poista palkanmaksuvelvollisuutta, niin ei pieni kesäsade tai ukkonenkaan sitä voi tehdä, Knape sanoo.

PAMin sopimusasiantuntija Seija Rouhiaisen mukaan matkailu-, ravintola- ja vapaa-alan palveluita koskevassa työehtosopimuksessa ei työvuoroja voi muuttaa edes mainitulla perustellulla syyllä, vaan aina vaaditaan työntekijän suostumus.

– Vaikka työnantaja laittaisi terassin kiinni, se ei oikeuta työvuoron peruuttamiseen, Rouhiainen sanoo.

Jäätelömyyjä Pfäfflin työnantaja Niklas Merkell sanoo, että näin viileä kesä merkitsee jäätelökaupalle sinnittelyä, mutta liiketoimintaan kuuluu tietyt aukioloajat.

– Eivät muutkaan yritykset ole sateella kiinni, Merkell sanoo.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe