Työelämä - 02.09.2021 klo 15.12

Pikaruokaravintoloiden työntekijöiden kokemat epäkohdat eivät poistu tyhjillä lupauksilla

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen ei usko Hesburgerilta saadussa vastauksessa esitettyjen lupausten kohentavan yrityksen työntekijöiden työoloja. PAM aloittaa tehostetut toimenpiteet pikaruokaravintolatyöntekijöiden ahdinkotilan korjaamiseksi.

Annika Rönni-Sällinen lähestyi tiistaina Hesburgerin hallituksen puheenjohtaja Heikki Salmelaa avoimella kirjeellä ja kysyi, kuinka yritys aikoo puuttua työntekijöiden esille nostamiin ongelmiin. Kirjeeseen saatu vastaus ei vakuuta Rönni-Sällistä.

”Salmelan ympäripyöreän vastauksen perusteella emme voi luottaa siihen, että asiat lähtisivät yrityksen sisällä paranemaan. Olen hyvin harmissani, ettei Hesburger pysty esittämään konkreettisia toimia epäkohtien poistamisesta ja henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien parantamisesta”, toteaa Rönni-Sällinen.

Julkisen keskustelun johdosta PAMiin on tullut yhteydenottoja sekä Hesburgerin että muiden pikaruokaketjujen työpaikoilta.

”Työpaikoilla ilmenneiden ongelmien laajuus on yllättänyt myös meidät. Tilanteet on selvitettävä perinpohjaisesti ja työntekijöiden kaltoinkohtelulle on saatava stoppi. Siksi aloitamme tehostetut toimenpiteet koko pikaruoka-alan työntekijöiden kokemien epäkohtien korjaamiseksi”, Rönni-Sällinen kertoo.

PAM aloittaa pikaruoka-alan tehostetut toimenpiteet maanantaina 6.9. avattavan pikalinjan kautta. Linjalla alan työntekijä voi esimerkiksi kertoa kokemuksistaan ja ongelmistaan palkoissa, työvuoroissa, työturvallisuudessa, työhyvinvoinnissa tai kohtelustaan. Pikalinja on avoin kaikille pikaruokaravintoloissa työskenteleville riippumatta työpaikasta tai siitä, onko PAMin jäsen.

”Jokaisen kanssa käydään tilanne henkilökohtaisesti läpi ja ryhdymme ratkaisemaan asioita”, korostaa Rönni-Sällinen.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle