Työelämä - 22.09.2021 klo 15.20

Pikaruokaravintoloissa keskityttävä työsuojeluun sekä työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien parantamiseen

Puutteet työsuojelussa ja työturvallisuudessa sekä väärinkäytökset taukomääräyksissä ovat PAMin Pikalinjaan saapuneiden yhteydenottojen mukaan yleinen riesa pikaruoka-alan työntekijöillä. Liitto jatkaa nyt yhdessä työntekijöiden kanssa tilanteiden ratkaisemista ja keskustelee työnantajien kanssa korjausvaihtoehdoista.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin aloittamat tehostetut toimenpiteet pikaruoka-alan epäkohtien selvittämiseksi ja avattu Pikalinja pikaruokaravintoloissa työskenteleville toi tulokseksi yli 400 kertomusta alan työntekijöiltä väärinkohtelusta.

”Näiden kahden viikon aikana tekemiemme toimenpiteiden ja saatujen yhteydenottojen määrä kertoo akuutista tarpeesta korjata työntekijöiden työturvallisuutta ja työoloja pikaruoka-alalla. Tähän työhön tarvitaan mukaan niin työntekijät, ammattiliitto, työnantajat kuin työsuojeluviranomaiset”, toteaa PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne.

Liittoon saapuneissa yhteydenotoissa korostuivat puutteet erityisesti työehtosopimusten määräysten noudattamisessa liittyen työaikoihin ja taukoihin.

”Näistä asioista on sovittu juuri siitä syystä, että ne suojelevat työntekijää. On huolestuttavaa, että työnantajat eivät noudata työehtosopimusta, joka on yleissitova ja sen piirissä ovat kaikki alalla työskentelevät työntekijät”, Kalliorinne sanoo ja jatkaa

”Tästä paljastuneesta epäkohdasta herää huoli myös siitä, ovatko työturvallisuuden viranomaisresurssit riittävällä tasolla esimerkiksi suorittamaan työpaikkatarkastuksia- ja valvontaa.”

Pikalinjalle saapuneiden yhteydenottojen myötä useat työntekijät ovat jo saaneet PAMista neuvoja, kuinka työpaikan asioita voidaan laittaa kuntoon. Tämän lisäksi osa yhteydenotoista on johtanut jatkotoimenpiteisiin ja selvityksiin, jotka ovat yksilökohtaisia.

”Positiivista on ollut se, että meidän avullamme työntekijät ovat jo rohkaistuneet ottamaan asioita esille oman työnantajan kanssa ja ongelmia on lähdetty työpaikkakohtaisesti korjaamaan. Huomattavaa on myös ollut työntekijöiden kiinnostus oman työpaikan vaikuttamiskanavien rakentamiseen ja henkilöstön osallistumisjärjestelmien luomiseen kuten luottamusmiesten valintaan”, Kalliorinne toteaa.

Pikaruoka-alalla työskentelee arvioiden mukaan noin 10 000 työntekijää Suomessa. Pikalinjaa mainostettiin tehostetusti alan työntekijöille muun muassa sosiaalisen median eri kanavissa. Tavoitteena oli tarjota erityisesti nuorille oma helppo tapa ottaa yhteyttä ammattiliittoon. Mainosten avaamisten ja verkkosivuvierailujen perusteella toimenpiteet tavoittivat valtaosan alan työntekijöistä.