Uutinen - 17.01.2017 klo 14.46

Pitkät kynnet eivät kelvanneet potkujen syyksi: Ihmisarvo säilytettiin!

Jaana Haikaraiselle kynsien huoltaminen ja lakkaaminen on itselle annettua aikaa, jolloin mieli latautuu. Kuva: Paula Myöhänen

Alko irtisanoi Jaana Haikaraisen ja 15 vuoden työsuhde päättyi tammikuussa 2015. Syynä irtisanomiselle käytettiin sitä, että Haikaraisella oli liian pitkät kynnet.

Valtionyhtiö Alko perusteli irtisanomista pitkien kynsien aiheuttamalla työturvallisuusriskillä ja työn hitaudella.

Haikarainen puolestaan on kokenut pystyneensä tekemään kaiken työn ilman, että siitä aiheutuu mitään haittaa laitteille tai asiakkaille.

Haikaraiselle pitkät kynnet ovat kuuluneet nuoruudesta lähtien hänen persoonaansa ja tyyliinsä. Alkoon töihin tullessaan ne eivät vielä olleet nykyisessä pituudessaan. Kynnet eivät ole rakennekynnet, vaan yhtä omat kuin hänen pitkät hiuksensa.

Käräjäoikeuden tuomio tuli tiistaina. Haikarainen voitti irtisanomiskiistansa.

– Päällimmäinen tunne on helpottuneisuus. Ihmisarvo säilytettiin! Haikarainen kommentoi tuoreeltaan.

Teoreettinen turvallisuusriski

Juttua PAMissa ajaneen lakimiehen Henry Vähtärin mukaan Alko yritti todistella, millä tavalla pitkät kynnet aiheuttavat kohonneen työturvallisuusriskin. Todistajaksi Alko kutsui muun muassa työterveyslääkärin, jonka mukaan pitkät kynnet voivat aiheuttaa työssä sormivamman, jos kynsi jää viinilaatikon väliin ja aiheuttaa sormimurtuman.

Alko tuomittiin korvaamaan Haikaraiselle 15 kuukauden palkkaa vastaavan summan ja liitolle oikeudenkäyntikulut 7200 euroa.

Käräjäoikeuden tuomio on Vähtärin mukaan hyvin perusteltu. Tuomion mukaan pitkiä kynsiä ei voitu pitää työsopimuslain mukaisena asiallisena ja painavana irtisanomissyynä. Todistelun valossa pitkien kynsien aiheuttamaa työturvallisuusriskiä voidaan pitää lähinnä teoreettisena. Lisäksi oikeuden mukaan Alkon väittämä pitkien kynsien aiheuttamasta työturvallisuusriskistä ei täytä työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä.

Persoonaan ei tule puuttua

Kun oikeudessa korostuivat työturvallisuusnäkökohdat, Haikarainen itse korostaa sitä, että työntekijöillä on oltava oikeus päättää ulkonäköönsä liittyvistä asioista. Hänen mukaansa palvelualoilla etenkin naisten ulkonäköä arvostellaan. Hän ei sitä hyväksy. Työasun pitäisi riittää, eikä työnantajan pitäisi puuttua identiteettiin työasun alla.

– Saan olla itsellinen persoona; nainen ihmisten joukossa jatkossakin. Eikä sen pitäisi olla karsintaperuste työpaikoilla tulevaisuudessakaan, hän kommentoi tyytyväisenä.

Haikaraisen periaatteellisuudesta kertoo se, ettei hän suostunut lyhentämään kynsiään useista kehotuksista ja lopulta varoituksesta ja irtisanomisuhasta huolimatta.

Alkosta kerrotaan, että myymälätyöntekijän työssä kynsien enimmäispituudelle ei ole asetettu ehdotonta rajaa. Haikaraiselle oli kerrottu, että kynnet olisivat voineet enimmillään olla 2 cm pitkät.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

Haikaraisen haastattelu julkaistaan seuraavassa, 27.1. ilmestyvässä Pam-lehdessä.

Teksti: Marja Ikkala