Jäsenyys - 02.03.2021 klo 09.00

"Positiivisella asenteella voi selvitä elämässä mistä vaan"

"Suosittelen ammattiliiton jäsenyyttä muillekin työntekijöille, koska siitä on ollut paljon apua minulle henkilökohtaisesti", sanoo pamilainen Alberto Jeromeo.

SOL-työntekijä Alberto Jeromeo liittyi ammattiliittoon sisarensa kannustamana. Alberto suosittelee PAMia myös muille, koska ammattiliiton jäsenyys auttoi hänet vaikeiden aikojen yli keväällä 2020.

Olen Alberto Jeromeo, 41.

Asun Helsingissä.

Liityin PAMiin syyskuussa 2019. Sisareni suositteli minulle PAMia aloitettuani työt Suomessa. Ammattiliitot ovat minulle tuttu asia kotimaastani Filippiineiltä, ja tiedän niiden suojelevan työntekijöiden oikeuksia.

Työskentelen siivoojana SOL Palveluille Sokos Hotel Flamingossa Vantaalla.

Muutin Suomeen syksyllä 2019 ja aloitin siivoustyöt melkein heti. Työskentely Suomessa oli iso muutos, varsinkin ansio- ja elintaso ovat hyvin erilaiset täällä. Arvostan Suomea, ja mitä mahdollisuuksia ihmisillä on yhteiskunnassa kuten esimerkiksi ilmainen koulutus.

Työ on tällä hetkellä minulle tärkein asia ja keskityn siihen täysin. Kaikki muut asiat elämässä seuraavat perässä. Päivittäisessä työssäni minun on oltava nopea ja noudatettava tiukkoja aikatauluja. Kun päivän työt on tehty, jätän ne ovelle enkä kanna niitä mukanani kotiin. Olen luonteeltani aina iloinen ja eteenpäin pyrkivä. Myös työkaverini sanovat arvostavansa tätä piirrettä minussa.

Työkielemme on englanti, joten kommunikoin englanniksi kaikkien kanssa. Tiimimme työntekijät tulevat eri maista, kuten Bangladeshista, Filippiineiltä, Irakista ja Virosta.

Työpaikan asiat ovat tärkeitä, ja mielestäni oikeudenmukaiset työolot ovat työntekijöille välttämättömät. On hyvä, että PAM on ryhtynyt tavoittamaan työntekijöitä SOL-kampanjan kautta.  Olen myös osallistunut kyselyyn, jonka PAM on lähettänyt SOLin työntekijöille. Sinäkin voit täyttää sen helposti PAMin verkkosivulla! Vastauksesi auttaa kehittämään työoloja ja luottamusmiehen työtä.

Liiton jäsenyyden kautta olen oppinut lisää työelämäasioista, tutustunut työpaikan luottamusmieheen Janne Forsmaniin ja käynyt myös PAMin aluetoimistolla Helsingissä. Suosittelen ammattiliiton jäsenyyttä muillekin työntekijöille, koska siitä on ollut paljon apua minulle henkilökohtaisesti.

Koronapandemian takia minut lomautettiin viime vuoden maaliskuusta kesäkuuhun asti. Se oli erittäin vaikeaa, koska minulla ei ollut aavistustakaan siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Se, että palkka jäi saamatta, aiheutti suurta huolta monille työntekijöille, koska laskut oli joka tapauksessa maksettava. Onneksi pärjäsin kriisin läpi PAMin avulla. Olin yksi niistä onnekkaista, jotka saivat palata töihin kesäkuussa. Kaiken kaikkiaan korona on vaikuttanut monien työaikoihin ja työvuorojen määrään. Pienempi palkka tarkoittaa myös vähemmän rahaa ruokaan. Mutta meidän täytyy luottaa siihen, että asiat paranevat. Myös terveydestä huolehtiminen on tärkeää näin koronan aikana.

Tulevaisuudessa näen itseni työskentelemässä Suomessa. Minulla on oleskelulupa yhdeksi vuodeksi, mutta toivottavasti se uusitaan, jotta voin jatkaa työtä. Toivon myös, että saisin poikani luokseni ajan myötä.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.