Tasa-arvo - 27.06.2022 klo 11.15

Pridea tarvitaan edelleen

Kuva: Shutterstock

Työelämän tasa-arvo on yksi PAMin perusarvoista. Eteenpäin on menty, mutta täydelliseen yhdenvertaisuuteen on vielä matkaa. Ja siksi tarvitaan myös Pridea.

Helsinki Pride -viikkoa vietetään 27.6.–3.7.2022. Helsinki Priden puheenjohtaja Panu Mäenpää korostaa, että kahden pandemiavuoden jälkeen on tärkeää päästä jälleen kokoontumaan ja tuntemaan vahvan yhteisön voima. Priden teema onkin tänä vuonna Kohtaamisia.

”Haluamme olla mahdollistamassa kohtaamisia turvallisissa tiloissa, jossa vuorovaikutus pohjautuu aina kunnioitukseen. Näitä kunnioittavia kohtaamisia toivomme koko Pride-viikolle.”

Helsingissä Pride on järjestetty vuodesta 2006 lähtien. Nykyisin Pride-tapahtumia järjestetään laajasti ympäri Suomea koko kesän ajan.

Lainsäädäntö etenee, asenteissa vielä korjattavaa

Vaikka lainsäädäntö on mennyt pikkuhiljaa eteenpäin, asenteet eivät niinkään. Esimerkiksi Suomessa HLBTIQ-vähemmistöstä avoimesti omana itsenään työelämässä on vajaat 10 prosenttia ja melkein kolmannes on edelleen visusti kaapissa. HLBTIQ-kirjainlyhenne muodostuu sanoista homo, lesbo, bi, trans, inter ja queer.

”Meillä on vielä paljon tehtävää, että jokainen voisi kokea olevansa avoimesti oma itsensä, ilman, että tarvitsee pelätä seuraamuksia omassa työssä tai omalla uralla”, summaa Mäenpää.

Työelämän tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat perusarvoja, joiden eteen PAMissa tehdään töitä. Liitto on mukana Palvelualojen maailmanliitto UNI Globalin LGBTi+ -verkostossa, jossa puolustetaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Lisäksi PAM toimii Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin tasa-arvoverkostossa.

PAM jäsentensä tukena

”PAM on ollut virallisesti Pridessä mukana vuodesta 2012, meillä on siis 10-vuotisjuhla meneillään”, hehkuttaa työympäristöasiantuntija Erika Kähärä.

Hän pitää tärkeänä, että liitto toimii aktiivisesti yhdenvertaisuuden puolesta ja näkyy vuosittain Helsingin Pride-kulkueessa ja osin myös pienemmissä tapahtumissa ympäri Suomea.

”Tapahtumat ovat yksi hyvä paikka tuoda esiin, että PAM tukee myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia jäseniään ja on apuna, jos he kohtaavat työelämässä syrjintää tai epäasiallista kohtelua.”

”Ehkä tärkeimpiä foorumeitamme jakaa tietoa näistä asioista ovat luottamushenkilöiden koulutukset. Henkilöstön edustajina he tekevät ennakoivaa ja reagoivaa työtä yhdenvertaisuuden puolesta työpaikoilla. Tähän haluamme antaa hyvät eväät”, korostaa Kähärä.

”Ihannetilanteessa tähän ei kiinnitettäisi huomiota”

Mäenpää, Kähärä sekä Baronalla pääluottamusmiehenä työskentelevä Liisa Tamminen kokevat, että työelämä on viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt kaiken kaikkiaan monimuotoisempaan ja tasa-arvoisempaan suuntaan, mutta silti matkaa on vielä jäljellä.

”Ihanteellinen tilannehan olisi se, että sukupuolen kokemus, sukupuolinen suuntautuminen − tai suuntautumattomuus − olisi niin yhdenvertainen asia, ettei siihen sen kummemmin kiinnitettäisi huomiota”, kuvaa Tamminen.

”Oman työelämäni aikana tilanne on parantunut, ainakin asiantuntijatyössä. Mutta tilanne vaihtelee vahvasti toimialoittain ja paikkakunnittain. Tärkeintä on herättää näistä aiheista keskustelua kaikilla työpaikoilla”, summaa Mäenpää.

PAM on mukana Pride-kulkueessa ja puistopiknikillä lauantaina 2.7.

Tervetuloa mukaan!

Teksti: Minttu Sallinen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme