Artikkeli - 27.11.2014 klo 10.06

Puh.Joht: Ann Selin

Ay-liike on suurten muutosten edessä, niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Siitä ei ole epäilystäkään. #UNI

Noin viikon kuluttua alkaa toisen PAMin maailmanjärjestön, UNIn, kongressi. Kokouksen teema on hyvin yhteisöllinen: ”Including You!”. Kongressi järjestetään Afrikassa ja paikallista kulttuuria ja tapoja on haluttu liittää koko tapahtumaan. Siellä on runsaasti sanoja ja sanontoja, jotka kuvaavat toisten tukemista ja yhteistä voimaa.

Esillä on erityisesti kolme asiakokonaisuutta: työn uusi maailma, talouksiemme rakentaminen ja liittojen kasvu. Monet asiat voivat tuntua kaukaisilta, monimutkaisilta ja hankalilta liittää arkiseen ammattiyhdistystyöhön. Valtaosasta voimme kuitenkin helposti tunnistaa myös kotimaiset virtaukset.

Työn ympärille tai sen puutteen seurausten rau- nioille rakentuu usein koko elämä. Nyt pitää tunnistaa työmarkkinoiden ja yleisen talouspolitiikan välttämätön yhteisyys. Talous ei ole vain yritystoimintaa ja työntekijöillä on siinä merkittävä panoksensa. Finanssikriisi on laittanut taloushistoriaa uusiksi, ja tunnemme myös Suomessa kriisin seuraukset turhankin hyvin. Pamilaisilla aloillakin työttömyys on ennätyskorkealla ja valoa niukasti näkyvillä.

Millaisia työpaikkoja maailmaan pitäisi syntyä? UNIn kongressissa keskustellaan siitä, että työn pitää olla reilusti palkattua ja turvallista. Sen pitää tarjota myös näköaloja tulevaisuuteen.

Uusliberalistinen projekti onnistui muuttamaan maailmantaloutta valtavasti vain muutaman vuosikymmenen aikana. Vaikkemme tuloksista pitäisikään, se osoittaa, että muutos on mahdollinen. Saadaksemme aikaan yhtä järisyttäviä muutoksia meidän pitää uskoa mahdollisuuksiimme ja tehdä paljon työtä määrätietoisesti.

Tarvitsemme yhä parempaa yhteistyötä niin kansallisesti, maanosittain kuin maailmanlaajuisestikin. UNI edustaa noin 20:tä miljoonaa palkansaajaa ympäri maailman. Tällä joukolla voi saada aikaan melkein mitä vain.

Ubuntu! I am who I am because of who we are. Vapaasti käännettynä: olen kuka olen sen vuoksi keitä me olemme.

Teksti: Ann Selin, Pamin puheenjohtaja