Liittokokous - 05.06.2019 klo 09.33

Puheenjohtajan pestin jättävä Ann Selin on ylpeä yhteisistä saavutuksista

Yhteiset arvot antavat selkänojan, kun edessä on vaikeita päätöksiä, sanoi Ann Selin. Kuvaaja: Eeva Anundi

Työmarkkinoiden moniosaaja, pohjoismaisen sopimusyhteiskunnan vankkumaton kannattaja ja tasa-arvon puolestapuhuja Ann Selin piti tänään liittokokouksessa läksiäispuheensa puheenjohtajan tehtävästä

”PAM on tosi upea järjestö. Olen onnekas, että olen saanut olla sen puheenjohtaja, Ann Selin aloitti läksiäispuheensa.

Selin kokee, että monessa asiassa PAM on rohkeasti seissyt etujonossa vieden työelämän asioita rohkeasti eteenpäin.

”Olen ylpeä monista saavutuksistamme. Jo 2000-luvun alkupuolella olimme ensimmäinen liitto, joka onnistui sopimaan palkallisesta isyysvapaasta. Se tuli kiinteistöpalvelualan tessiin. Siitä se lähti leviämään myös muihin tesseihin, niin PAMissa kuin muissakin liitossa”, Selin avaa ajatuksiaan kuluneista vuosista.
Hänestä ay-liike, keskusjärjestöt tai ammattiliitot eivät tarvitse tietenkään valtaa itseisarvona.

Kun ay-liikkeeltä organisaationa vaaditaan valtaa, Selin kertoo kysyneensä: keneltä sitä valtaa silloin vähennetään?.

”Olisi nimittäin monille varmasti vähän vähemmän helppoa sanoa, että haluaa työntekijöiltä, palkansaajilta, äänen, kokonaan pois. Sitä varten on ay-liikkeen vaikutusvalta. Sitä varten, että työntekijöillä on ääni. Työntekijät tarvitsevat kollektiivisen äänen, koska yksittäinen ääni kuuluu usein huonosti, jos lainkaan”, Selin jatkaa tiivistäen pohdintojaan kuluneilta vuosilta.

Julkisen keskustelun lisäksi Selin nostaa esille myös omia huomiotaan erityisesti neuvotteluihin liittyen ja lähettääkin terveiset myös työnantajaliittoon.

”Olen julkisestikin hiukan turhautuneena joskus sanonut, että työantajaliittojenkaan ei kannattaisi laittaa neuvottelupöytään vain näitä lähettejä. Silloin ei synny neuvottelua, syntyy vain tavoitteiden vaihtoa ja niistä ei sopimuksia tuppaa syntymään”, Selin kommentoi kokeneena neuvottelijana.

Tekemistä Seliniltä ei kuitenkaan puutu myöskään tulevaisuudesta vaan hän jatkaa työtään PAMissa.

”Jatkan PAMissa toistaiseksi. Hoidan erilaisia luottamustoimia loppuun. Sain myös jokin aika sitten mieluisan yhteydenoton Minerva kustantamosta. Elämäkertaani haluaisivat ryhtyä tekemään. Noin vuoden päivät on arvioitu kirjan valmistumiseen menevän”, Selin tiivistää tulevaisuuden suunnitelmiaan.

Koko puhe on luettavissa täältä.

Kuvaaja: Eeva Anundi

Puhelinpalvelu ma–pe