Artikkeli - 19.06.2019 klo 13.31
Työehdot

Puolensa pitäneet siivoustyön ammattilaiset ovat tyytyväisiä– työ jatkuu tutussa työssä entisin ehdoin

Kokkolan sairaalan siivoustyöntekijät kuvattiin PAMin juttuun tammikuun lopussa. Kuva: Päivi Karjalainen

Kokkolan sairaalan siivous- ja sairaala-apulaistyön kilpailutus päättyi työntekijöiden kannalta myönteisesti.

Keski-Pohjanmaan sairaalan SOL Palvelujen siivoustyön ammattilaiset kirjelmöivät alkuvuonna tiukasti sairaalan johdolle. He vaativat, että heidän työnsä kilpailutusta ei saa toteuttaa työsuhde-etuja heikentämällä.

Juhannusviikolla työntekijät saivat kuulla hyvän uutisen sen sijaan, että olisivat saaneet kutsun yhteistoimintaneuvotteluihin. SOL voitti kilpailutuksen, ja työntekijät saavat jatkaa tutussa työssään entisin ehdoin.

”Kaikki työntekijät ovat tosi iloisia ja onnellisia siitä, että asia päättyi näin”, laitosapulainen Sirpa Perkkiö kuvaa SOLin työntekijöiden tuntoja.

Uutinen oli ison työkohteen työntekijöille hyvä siksi, että näin vältyttiin irtisanomisilta, sillä SOL ei olisi pystynyt osoittamaan kaikille halukkaille uutta työtä Kokkolassa. Osa olisi todennäköisesti palkattu kilpailussa voittaneen siivousyrityksen palvelukseen uusina työntekijöinä, mutta työsuhteen edut kesälomineen olisi pitänyt kerätä uudelleen. Se mahdollisuus stressasi työntekijöitä etukäteen, sillä tällaisesta heillä oli aiempaa kokemusta.

”Vaakalaudalla oli monen ihmisen työpaikka, kun meitä on yli sata. Jokainen haluaa pitää lomansa ja säilyttää etunsa, se on päivänselvä asia”, Perkkiö sanoo.

Sirpa Perkkiö on tyytyväinen lopputulokseen. Kuva: Päivi Karjalainen

Keski-Pohjanmaan sairaalan siivoustyön johtajan Kaija Märsyn mukaan työntekijöiden kannanotolla ja yhteydenotoilla hallituksen jäseniin oli merkitystä kilpailutusprosessin kulkuun, vaikkakin hinnan ja laadun pisteytys ratkaisi voittajan:

”Siitä lähti se, että selvittelimme tosi laajasti työnantajan mahdollisuuksia turvata työntekijöiden asema”, Märsy sanoo.

Työntekijät sanoivat kannanotossaan, että he haluavat vain tehdä työnsä ja olla siitä ylpeitä. Tämä toteutui.

Teksti: Marja Ikkala