26.05.2014 klo 10.00

Raahelainen myyjä kansanedustajaksi

Kaupan alalla työskentelevä Katja Hänninen Raahesta nousi kansanedustajaksi mepiksi valitun Merja Kyllösen sijalle. Hänninen sanoo, että eduskunta saa nyt osa-aikaisten työntekijöiden asioiden esilletuojan.

Kaupan alalla työskentelevä Katja Hänninen Raahesta nousi kansanedustajaksi mepiksi valitun Merja Kyllösen sijalle. Hänninen kokee olevansa osa-aikaisten työntekijöiden asioiden esilletuoja.

Tänä aamuna Hännisen puhelin pirisee Raahessa. Onnitteluja satelee 34-vuotiaalle myyjälle, jota odottaa loppukauden kansanedustustyö Helsingissä.

"Yritän totutella ajatukseen. Nyt on mielessä monia käytännön kysymyksiä", innokkaan oloinen Hänninen kuvaa.

Hänninen on Raahen Prisman osa-aikatyöntekijä ja työpaikkansa luottamusmies. Hän on perheenäiti, jolla on useita luottamustoimia. Viime eduskuntavaaleissa hän sai Vasemmistoliiton ehdokkaana 4326 ääntä, mikä silloin riitti varasijalle.

Hän arvioi tuovansa kaupan alan ja laajemminkin palvelualojen tuntemusta eduskuntaan. Hänen eräs mottonsa on, että "kuunnellaan niitä, joita asiat koskevat".

Hänninen toimii Osuuskauppa Arinan edustajiston jäsenenä, jonne tuli valituksi ääniharavana. Hän on myös Raahessa PAMin ammattiosasto 093:n johtokunnan jäsen sekä PAMin edustajiston jäsen. Juuri edustajiston jäsenyys on tuonut hänelle pamilaisia alojen haasteiden tuntemusta laajemmalla kirjolla. Hänninen on myös muun muassa Raahen kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallituksen jäsen.

Hänninen on viiden 5–19-vuotiaan lapsen äiti perheessä, jossa puoliso on tehtaalla työssä. Hänelle on perhetilanteen ja luottamustehtävien vuoksi 25 viikkotunnin osa-aikatyö sopinut, mutta vastentahtoisesti ei osa-aikatyötä hänen mielestään pitäisi teettää.

– Myyjän työ on itsessään palkitsevaa. Parasta on, kun saa tehdä töitä ihmisten kanssa eikä missään kopissa, Hänninen kertoo.

Hänen mielestään teollisuudesta puhutaan paljon, keskustelua tulee siirtää työllistävien palvelualojen suuntaan sillä painoarvolla, mikä niille kuuluu.

– Olen lapsiperheiden ja tavallisten ihmisten asialla, hän sanoo ja lisää, että sydäntä lähellä on myös niiden arki, jotka ovat pudonneet hyvinvointiyhteiskunnasta.

Hänninen tuskin jää sanattomasti eduskunnassa.

– Minulle sanotaan, että muista myös kuunnella ja vedä välillä henkeäkin, Hänninen nauraa.

Marja Ikkala

Teksti: Marja Ikkala