Yhteiskunta - 08.01.2022 klo 08.30

Rajoitukset tiukkenevat ravintola-alalla – kaikki ravintolat kiinni klo 18

Maan hallitus saa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sälliseltä moitteita.

Maan hallitus päätti eilen uusista rajoituksista. Ravintolat joutuvat sulkemaan klo 18.00, jos hallituksen kaavailema asetus etenee. Myös täyssulku saattaa olla mahdollinen. Työntekijöiden lomautuksille ei näy loppua.

Hallitus aikoo rajata kaikkien ravintoloiden aukioloajan kello 18:aan. Tällä hetkellä koronapassin avulla ruokaravintolat ovat voineet olla auki klo 20:een saakka. Hallitus antaa aukioloajan rajaamisesta asetuksen alkuviikosta. Hallitus suosittaa myös kaikkia aluehallintovirastoja sulkemaan yleisölle avoimet tilat ja kieltämään yleisötilaisuudet sisätiloissa.

Ravintoloiden täyssulkua hallitus käsittelee ensi viikolla, kun on saanut asiasta lisäselvityksen.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kuvasi tuntojaan hallituksen päätöksen jälkeen Twitterissä:

”Olisin toivonut hallitukselta päätöksiä/ keinoja miten rokotuskattavuutta lisätään. Sen sijaan samoilla rajoituskeinoilla mennään kuin aiemminkin (jo lähes 2 vuotta). Ilmeisesti myöskään tukipäätöksiä rajoituksista kärsiville työntekijöille ei ole taaskaan samalla tehty.”

Uudet rajoitukset tulevat johtamaan lisääntyvään määrään ravintola-alan lomautuksia ja irtisanomisia. Sama tilanne on myös muun muassa tapahtuma-alalla, joka rajoitusten takia sulkeutuu lähes kokonaan.

PAM on toistuvasti vaatinut työttömyysturvaan parannuksia ja viiden päivän omavastuuajan poistamista. PAM on myös vaatinut tukipäätöksiä, jolla korvattaisiin täysimääräisesti työntekijöiden palkanmenetykset.

”Meillä on iso joukko ihmisiä, jotka ovat kuukausi toisensa jälkeen kamppailleet epävarmuudessa. Nyt olisi tärkeintä saada taattua nopeasti riittävä työttömyysturvan taso näiden rajoitusten vuoksi jälleen työnsä ja toimeentulonsa menettäville työntekijöille”, Rönni-Sällinen vaatii maan hallitukselta.

Maan hallitus saa Rönni-Sälliseltä moitteita siitä, että rajoituksista kärsivät työntekijät ovat jääneet jälleen kokonaan huomioimatta.

”Vaikuttaa siltä, että maan hallitus on unohtanut työntekijöiden oikeudet toimeentuloon ja työn tekemiseen. Sama työväki on kohta kaksi vuotta ollut koronakriisin maksajina ja tilanne on heidän kannaltaan kestämätön.”

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme