Uutinen - 04.10.2019 klo 09.01
Työlainsäädäntö

Ranska rajoittaa talkootyötä

Puy du Fou:n historiallisen teemapuiston esitykset työllistävät 3200 vapaaehtoistyöntekijää ja 600 palkollista. Kuva: Puy du Fou

Ranskan hallituksen mielestä talkootyövoiman käyttö on mennyt liian pitkälle. Vuoden alusta voimaan astunut asetus rajoittaa palkattoman työvoiman käyttöä esityksissä, joihin myydään pääsylippuja.

Festivaaleja ja spektaakkeleja vapaaehtoistyönä pyörittävien satojen tuhansien ammattilaisten työpanos on Ranskan kulttuurielämän kannalta merkittävä. Ilman talkoohenkeä moni paikallinen tapahtuma jäisi nimittäin järjestämättä. Ilmaistyövoiman käyttöä rajoittavan asetuksen tavoitteena ei ole suinkaan näivettää kultturitapahtumia. Palkattoman työvoiman rajoittaminen koskee vain esityksiä, joihin myydään pääsylippuja.

Myös maksullisen tapahtuman taustalla voidaan edelleen käyttää vapaaehtoisten työpanosta, jos ilmaistyöntekijä osallistuu enintään kahdeksaan esitykseen vuodessa. Vuoden alussa toimeen pantu asetus tekee kuitenkin lopun viikottain pyörivistä spektaakkeleista, joiden mittavat lipputulot tuotetaan ilmaistyöntekijöillä.

"On hienoa, että vanhemmat kaatavat kahvia ja paistavat makkaraa lapsensa urheiluseuran juhlassa. Sen sijaan 2.2 miljoonaa maksavaa katsojaa vuosittain vastaanottavan rahakoneen pitäisi kyetä maksamaan palkkaa kahvilatyöntekijöilleen", puuskahtaa ammattiliitto CGT:n ravintola-alan jaoston varapuheenjohtaja Clémentine Bonnet.

Hän viittaa 3200 vapaaehtoistyöntekijän voimin pyörivään Puy du Fou:n historialliseen spektaakkeliin, jonka pääsylippu maksaa 40 euroa ja esityskertoja on 28 vuodessa. Tästä 25 vuotta sitten perustetusta historiallisesta teemapuistosta on vuosien myötä kasvanut Ranskan toiseksi suosituin huvipuisto. Lisäksi vuonna 2012 Puy du Fou valittiin maailman parhaaksi teemapuistoksi ja palkittiin Los Angelesin Théa Classic Awardilla. Kyseessä on eräänlainen huvipuistojen Oscar.

Teemapuiston tulevaisuus uhattuna

Vuosi toisensa jälkeen katsojaennätyksiä rikkovan Puy du Fou:n johtaja Philippe de Villiers on jo ilmoittanut, että koko teemapuiston tulevaisuus on uhattuna, jos pitää alkaa maksaa palkkoja.

"Yhteiskunta, jossa ei ole ilmaisuutta, on kuoleva yhteiskunta. Ne jotka vastustavat vapaaehtoistyötä ovat sovjetismin dinosauruksia", tuhahtaa Philippe de Villiers.

Teemapuisto työllistää 3200 vapaaehtoisen lisäksi 600 palkattua ammattilaista. Philippe de Villierin mukaan myös heidän asemansa on nyt uhattuna.

"Tämä on Puy du Fou:n loppu. En voi korvata kaikkea tuota vapaaehtoistyövomaa palkollisilla."

Puy du Fou ei pidä minkäänlaista rekisteriä talkootyövoimastaan eikä heidän työtunneistaan. Kunkin vapaaehtoisen työpanoksen rajoittaminen lain määräämään kahdeksaan esityskertaan vaatisi satojen puvustajien, lavastajien, ääni- ja valomiesten, tanssijoiden ja kahvilatyöntekijöiden syöttämistä tietokantaan. Tämä on Philippe de Villierisin mukaan liian monimutkaista ja byrokraattista.

Lue lisää: Ei yritykselle tehdä talkoita

Teksti: Virpi Latva