Uutinen - 17.10.2016 klo 09.28

Ranskan pyörälähetit järjestäytymässä

Pariisin ravintoloista annoksia kotiin ja toimistolle polkeva Matheo Clain on huomannut kyytipalkkioiden pienenevän ja aikataulun tiukkenevan. Kuva: Virpi Latva

Pariisin ravintoloista annoksia kotiin ja toimistolle polkeva Matheo Clain on huomannut kyytipalkkioiden pienenevän ja aikataulun tiukkenevan. Kuva: Virpi Latva

"Jos erehtyy valittamaan palkkiosta, varmasti aina on joku tulossa tilalle", sanoo pariisilainen ruokalähetti. Ratkaisua haetaan järjestäytymisestä.

Ruoka-annoksien kuljettaminen ravintoloista kotiin tai työpaikalle on Ranskassa iso bisnes. Lounasaikaan eri alustojen polkupyörälähetit polkevat letkassa Pariisin liikennevilinässä. Mutta alan kiivas kilpailu on johtanut ala-arvoisiin palkkioihin ja maksamattomiin kyyteihin. Tämä "lainsuojaton" ammattikunta aikoo nyt järjestäytyä.

– Alussa lähetin homma vaikutti hyvältä sivutyöltä opiskelijalle, kertoo pariisilaisista ravintoloista ruoka-annoksia kotiin ja toimistolle kuljettavan Deliveroon polkupyörälähetti Matheo Clain.

Jo muutamaa kuukautta myöhemmin markkinoille oli ilmestynyt useita samaa palvelua tarjoavia alustoja. Enimmäkseen kyseessä ovat kansainväliset yritykset, joista Suomessa toimii jo Foodora. Ruokalähetit eivät ole yhtiöiden palkollisia vaan työvälineensä, vakuutuksensa ja sosiaaliturvamaksunsa maksavia itsenäisiä yrittäjiä.

– Kilpailu alkoi nopeasti näkyä kyytipalkkioissa. Kun aloitin Deliveroolla noin vuosi sitten, kylmälaukku selässä polkemisesta maksettiin 7,50 euron tuntipalkka ja sen lisäksi kahdesta neljään euron kyytikorvaus. Nyt ei enää puhuta tuntipalkasta vaan 5,75 euron kyytitaksasta ilman lisäkorvausta.

– Jos erehtyy valittamaan palkkiosta, varmasti aina on joku tulossa tilalle. Mutta kohta tulee kannattavuusraja vastaan, kun pitää itse maksaa polkupyörän huolto, tapaturmavakuutus ja verotkin. Ja jos jään työttömäksi, ei mitään korvauksia ole luvassa, Matheo Clain puuskahtaa.

Hän on huomannut myös aikataulujen tiukentuvan. Joskus peräkkäiset tilaukset ovat täysin eri puolilla kaupunkia ja lähettiparka saa polkea henkensä edestä ehtiäkseen ajoissa.

Polkupyörälähettien palkkausta ja työoloja valvomaan perustettiin viime maaliskuussa etujärjestö, Collectif coursier francilien, johon kuuluu toistaiseksi tuhat pariisilaista lähettiä. Työolojen rappeutuessa organisaatiosta voi nyt kehittyä vakavasti otettava edunvalvontaelin. Toisena järjestäytymisvaihtoehtona osa ammattikunnasta harkitsee osuuskunnan perustamista. Valtaosa pyöräläheteistä tekee hommaa sivutoimisesti ja haluaa järjestäytyessäänkin säilyttää itsenäisen yrittäjän aseman.

 

 

Teksti: Virpi Latva

 

Uusimmat

Suosituimmat