Työelämä - 16.01.2019 klo 13.07

Ravintolapäällikkö irtisanottiin 30 vuoden työskentelyn jälkeen — käräjäoikeus painotti tuomiossaan varoituksen merkitystä

Kuva: Gettyimages

Työnantaja perusteli irtisanomista muun muassa sillä, että asiakkaat olivat antaneet huonoa palautetta ruoan laadusta. Oikeuden tuomion mukaan irtisanominen oli perusteeton.

Jyväskylän yliopiston ruokaloita pyörittävä firma irtisanoi ravintolapäällikkönä työskennelleen naisen. Nainen oli ollut samassa työpaikassa liki 30 vuotta. Syinä olivat asiakkailta tulleet palautteet ruoan laadusta sekä epäasiallinen toiminta esimiehenä.

Keski-Suomen käräjäoikeuden mukaan asiakkailta tulleita huonoja palautteita selitti se, että ravintolan tarjonnasta oli poistunut erittäin suosittu kotilounas. Asiakkaiden antamat arviot asettuivat viisiportaisella asteikolla hieman keskitason alapuolelle. Yleisen elämänkokemuksen mukaan vastaavat asiakastyytyväisyyskyselyt yleensä asettuvat keskitason molemmin puolin. Siten kyselyn tulosta ei voida pitää poikkeuksellisena.

Käräjäoikeus hylkäsi työnantajan väitteen siitä, että ravintolapäällikkö olisi laiminlyönyt yhtiön omavalvontaohjeita ruoan valmistuksen osalta.

Esimiehenä nainen on ollut voimakkaasti mielipiteitä jakava. Käräjäoikeus kuitenkin piti toteen näytettynä, että ravintolapäällikkö on muutaman kerran kohdellut alaisiaan epäasiallisesti. Näyttämättä on kuitenkin jäänyt se, että epäasiallinen käytös olisi ollut jatkuvaa. Työntekijää ei myöskään varoitettu menettelystään.

Kokonaisuutena arvioiden käräjäoikeus katsoi, ettei työnantajalla ollut työsopimuslaissa säädettyä perustetta irtisanoa naista. Oikeuden tuomiossa korostetaan varoituksen merkitystä. Mikäli työntekijä rikkoo velvoitteitaan, täytyy hänelle antaa mahdollisuus korjata menettelyään ennen irtisanomista.

Työnantaja velvoitettiin siis maksamaan työntekijälle korvauksia perusteettomasta irtisanomisesta sekä PAMille oikeudenkäyntikulut.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat