Yhteiskunta - 19.05.2020 klo 16.57

Ravintoloiden avaamisen toimivuus riippuu asiakkaista

Ravintoloiden asteittaiseen avaamiseen suhtaudutaan PAMissa toiveikkaana siitä, että rajoitteiden avulla asiakkaat kokevat ravintoloihin palaamisen turvallisena ja mielekkäänä. Jos asiakkaat palaavat ravintoloihin turvallisin mielin, tulevat ravintoloiden ovet todennäköisemmin pysymään auki myös rajoitteista huolimatta.

Hallitus on tänään jättänyt eduskunnalle esityksen ravintoloiden avaamiseen liittyen. Esitys pitää sisällään useita eri määräyksiä, joilla pyritään takaamaan sekä asiakkaiden että alalla työskentelevän henkilökunnan turvallisuus. Näitä nyt esillä olevia määräyksiä ovat muun muassa aukiolon rajaaminen kello 23.00 asti, buffet-pöytien kieltäminen sekä asiakaspaikkojen vähentäminen puoleen ravintoloiden normaalista asiakaspaikkamäärästä.

”Työllisyyden kannalta ravintoloiden paikkojen rajaaminen puoleen normaalista asiakaspaikkamäärästä on haasteellista, sillä se tulee vaikuttamaan myös työvuoroissa tarvittavien työntekijöiden määrään. Tämä tarkoittaa monessa paikassa huomattavasti normaalia pienemmällä teholla ja henkilöstömäärällä toimimista”, kommentoi PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen hallituksen esitystä.

”Työpaikkojen ja ennen kaikkea työntekijän kannalta on tärkeintä, että hallituksella on valmius ja halu tarkastella nyt tehtyjä päätöksiä kahden viikon jaksoissa”, Rönni-Sällinen jatkaa.

Hallitus tarkastelee ensimmäisen kerran rajoitusten toimivuutta juhannusviikolla. Hallituksen esitys on tänään ollut lähetekeskustelussa eduskunnan täysistunnosta, josta se siirtyy valiokuntien työstettäväksi. Myös PAMin puheenjohtaja Rönni-Sällinen on talousvaliokunnan kuultavana huomenna.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat