Uutinen - 08.07.2019 klo 09.00
Vapaa-aika

Reilu matkailu Suomen suvessa kiinnostaa

Luonnossa kulkeminen on ympäristöystävällinen tapa lomailla, mutta käyttämällä merkittyjä reittejä ja kansallispuistojen tarjoamia palveluita. Kuva: Getttyimages.

Ilmastonmuutos ja kestävä kehitys ovat nyt vahvasti pinnalla, myös matkailussa. Ympäristöystävällisyys ja ekologisuus ovat matkailijoille tärkeitä kriteereitä, ja kotimaan matkailukin on lievästi noususuunnassa.

Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellénin mukaan suomalaiset ovat entistä valistuneempia matkailusuunnitelmissaan. Ympäristötietoisuus on muutenkin kasvanut suomalaisten keskuudessa, joten lomalla noudatetaan samoja periaatteita.

”Se heijastuu kaikkeen käyttäytymiseen, eli siellä missä vietetään aikaa, katsotaan miten esimerkiksi jätehuolto on järjestetty, tai onko mökkilomapaikkakunnalla jätekierrätys ja -huolto kunnossa. Tämäkin tulee varmasti olemaan matkanjärjestäjien yksi tärkeä valttikortti vastaisuudessa”, hän pohtii.

”Myös yksityisveneilijät ovat ottaneet Itämeren huolestuttavan tilanteen huomioon, joten kuluttajavalistus on mielestäni mennyt hyvin perille. Tärkeää olisi sopia lainsäädännön voimin, ettei Itämereen enää lasketa mitään sinne kuulumatonta”, hän painottaa.

Suomalaiset ovat tunnetusti sääherkkiä, ja ensimmäisen lomapäivän jälkeen kiirehditään varaamaan ulkomaanmatkoja sateen tullen.

”Olettaisin, että Euroopan helteet hiukan hillitsevät ulkomaan matkailua tänä kesänä. Kampanjamme 100 syytä matkailla Suomessa kehottaa katsomaan mitä kotimaassa on tarjolla. Moni suomalainen ei välttämättä tunne Suomen eri matkailukohteita, ja siksi suven helmistä on hyvä muistuttaa, eikä säällä ole aina merkitystä”, Hellén kertoo.

”Toivoisin, että jokainen löytäisi itselleen sopivia kotimaan helmiä tai löytäisi ihan uusia puolia kotimaan matkailusta”, sanoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén. Kuva: Visit Turku.

Kesämökkeily on osa Suomen suvea

Työ- ja elinkeinoministeriön tämän vuoden selvityksestä käy ilmi, että kotimaanmatkoista noin kaksi kolmasosaa on mökki- ja vierailumatkoja, eli yöpymisen ilmaismajoituksessa sisältäviä matkoja omalla mökillä tai mm. tuttavien ja ystävien luona. Selvityksen mukaan mökkilomat ovat kuitenkin vähentyneet, kun taas kotimaan vapaa-ajan matkat maksullisessa majoituksessa ovat lisääntyneet 7 prosenttia.

”Kesämökkeily kuuluu edelleen suomalaiseen kesään. Ennen vanhaan mökillä vietettiin koko kesäloma, mutta se ei enää kiehdo samalla tavalla. Kun siellä mökillä kuitenkin ollaan, on tärkeää, että käytetään mökkipaikkakunnan ja sen lähialueiden omia palveluja, eikä lastata autoa täyteen kaupungilta lähtiessä”, Hellén muistuttaa .

Kansallispuistot, lähimatkailu ja museonäyttelyt kuuluvat kesän matkailutrendeihin

”Suomessa on monta kansallispuistoa ja hyvin hoidettua reittiä , missä voi kulkea luontoa kunnioittaen. On tärkeää, että myös kansainväliset matkaajat pysyvät merkityillä reiteillä, vaikka Suomessa onkin jokamiehen oikeudet. Usein kuvitellaan, että luonto on täysin haavoittumaton, kun metsää ja järviä riittää. Nyt on se hetki, kun meidän on pidettävä huolta siitä, että näitä maamme aarteita käytetään hallitusti”, puheenjohtaja tiivistää.

”Usein kuvitellaan, että luonto on täysin haavoittumaton, kun metsää ja järviä riittää. Nyt on se hetki, kun meidän on pidettävä huolta siitä, että näitä maamme aarteita käytetään hallitusti”

Matkailutrendit rantautuvat Suomeen yleensä Ruotsista.
”Satun olemaan Ruotsissa tällä hetkellä ja täällä junamatkailu on erittäin kovassa nosteessa – eli tehdään pitkiäkin matkoja junalla kesällä, joten tämä on vahvistumassa meilläkin”.

Hän jatkaa:

”Kansallispuistot ovat ehdottomasti nousseet suomalaisten suosioon ja niiden merkityt reitit, kuten karhunkierros ja monet muut hienot reitit. Toinen on lähimatkailu, eli kierretään omassa maakunnassa ja käydään esimerkiksi kotimuseossa. Museokortin myötä museot ovat kovassa suosiossa. Monilla, jolla on museokortti, kysyy toiselta, että mitä näyttelyä kannattaa käydä katsomassa”.

Hellénin mukaan ”Slowtravel” on myös nouseva trendi. Se tarkoittaa, että kohteeseen ei mennä suoraan, vaan nautitaan matkasta. Katsotaan myös mitä matkan varrella voi tehdä.

Telttailu lähileirintäalueella on niin ikään kasvanut. Telttailu ei ole kuulunut suomalaisten suosittuihin lomasuunnitelmiin viimeisen vuosikymmen aikana, lukuun ottamatta festivaaleja.

Suoma ry:n puheenjohtaja muistuttaa myös siitä, että junalla pääsee moneen paikkaan Suomessa. VR on mukana kampanjassa 100 syytä matkailla, eli ympäristöystävällisemmin voi matkustaa, jos haluaa.

”Toivoisin, että jokainen löytäisi itselleen sopivia kotimaan helmiä tai löytäisi ihan uusia puolia kotimaan matkailusta tämän sivuston avulla. Tarjonta on niin laaja, että se varmaan voittaa rantaloman ulkomailla”, hän haastaa.

Onko hinnalla vaikutusta?

”Suoma ry toteutti keväällä 2019 tutkimuksen, jonka mukaan nuoret eivät pidä kotimaata kalliina matkailukohteena, vaan vanhemmat ikäluokat. Tämä oli meille positiivinen yllätys. Se kertoo kyllä siitä, että kun halutaan suosia kotimaata, niin silloin hinta ei ole se ykkösasia. Suomessa on mahdollista yhdistää sekä kaupunki- ja luontoloma samalla, ja se on valtti”.

Kesäloma on ovella myös matkailujohtajan arkityössä olevalle Anne-Marget Hellénille.
”Minulla on ollut tapana joka kesä lähteä Savonlinnaan katsomaan oopperaa. Pysähdyn matkan varrella ja yövyn usein viehättävässä Tertin kartanossa Mikkelin lähellä. Tänä kesänä päädyin kuitenkin majoittumaan Saimaanrannan lähettyvillä. Lisäksi minun tekisi myös mieli nähdä Hiljainen kansa, tilataideteos Suomusalmen tienoilla. Voit vaikka vaihtaa vaatteita teoksen hahmojen kanssa tai vain fiilistellä sen voimakentässä”, hän mainitsee.

Kiinnostuitko kestävästä matkailusta?

Tutustu myös Suomen luomuretkiyhdistyksen matkailutarjontaan sekä Suomessa käytössä oleviiin sertifiointeihin ja matkanjärjestäjien ja muiden matkailutoimijoiden omiin kestäviin kehityksen ohjelmiin täältä.

Vastuullisuus ja reiluus kiinnostaa – tämän toteavat myös pamilaiset työntekijät

"Kyllä huomaan, että asiakkaat ovat yhä enemmän kiinnostuneita vastuullisuusasioista matkatessaan. Scandic Hotellissa kysytään kasvisruokaa sekä luomua ja reilua kauppaa. Scandicissa on esimerkiksi juotu reilua kahvia jo toistakymmentä vuotta ja meidät on palkittu sen tiimoilta.

Reilu matkailu näkyy muun muassa siinä, että asiakaskunta kysyy ruuan alkuperämaata, suomalaisuus on aina plussaa mukaan lukien paikalliset tuotteet. Itse keittiötyöntekijänä huomaan aina fair trade - sekä luomutuotteet ja kotimaisuuden ruokatuotteissa.

Tämän lisäksi asiakkaat kysyvät jätteiden lajittelusta, ja mitä tapahtuu sen jälkeen, kun huoneesta kerätään roskat. Jopa puhdistusaineiden käytöstä siivouksessa ja pyykkäyksessä esiintyy kysymyksiä. ScandicHotelsilla on käytössä ekologisia puhdistusaineita, onhan meille myönnetty joutsenmerkki.

Itse ajattelen myös, että reilua matkailua ammattiyhdistysnäkökulmasta on se, että työpaikalla noudatetaan työehtosopimusta, eikä ole harmaata taloutta. Että toiminnassa maksetaan verot verrattuna Airbnb-majoitukseen.

Scandicissa voisimme korostaa ympäristöystävällisyyttämme enemmänkin, sillä kaikki hotelliketjun teot eivät ole asiakkaitten tiedossa. Valveutuneet matkailijat osaavat katsoa netistä vastuullisuus -sivut ja lukea muun muassa juuri reilusta kahvista.

Tänä kesänä kotimaassa matkailu omalla kohdallani keskittyy lähinnä Mikkelin maaseudulle, mikä on kotipaikkani. Se, että pääsee soutelemaan, lämmittämään savusaunaa, uimaan ja tapaamaan ystäviä ja sukua on tärkeä vastapaino työlle ja luottamustoimille. Myös ystävän alpakkafarmilla pitää päästä tervehtimään"karvakavereita" ja syöttämään porkkanoita. Jyväskylässäkin tulee käytyä."

Marja-Terttu Leiviskä, alueellinen pääluottamusmies, ScandicHotels Oy Kuopio

"Unirestalla, jossa työskentelen, on erityyppisiä ravintoloita mukaan lukien yksi kahvila-ravintolaketju, missä on nimenomaan keskitetty luomuun ja lähiruokaan. Tänä kesänä on ensimmäistä kertaa lounas parissa paikassa koko kesän tarjolla, koska sitä on niin paljon kyselty. Aikaisemmin on ollut pelkkiä kahvilapalveluita ja brunsseja viikonloppuisin. Kysyntä on kasvanut esimerkiksi kasvis- ja kasvispainotteista ruoasta.

Ympäristövaikutukset on huomioitu esimerkiksi lähiruoan tarjonnassa. Ravintolassa, missä itse olen töissä, on ollut mietinnässä linjasto, jonka ruoan hiilijalanjälki olisi aina hyvitetty. Mutta kyllä se vielä jonain päivänä toetutuu.

Asiakkaat kysyvät enenevissä määrin tuotteiden alkuperästä. Hinta kiinnostaa kuintenkin edelleen. Opiskelijaravintoloissa ja nykyisten opiskelijoiden sukupolvessa näkyy se ero, että kasvisruoan menekki on kasvanut hurjasti viimeisen neljän vuoden aikana. Enää ei ole pelkkää kasvisruokaa, vaan tarjolla on myös vegaanista. Opiskelijakunta on ylipäätään kiinnostunut siitä mistä ruoka on tullut, esimerkiksi kalojen kohdalla, ja onko se vastuullisesti pyydystettyä. Vastaavia kyselyitä on viime vuosien aikana tullut enemmän.

Itse suuntaan tänä kesänä kotiseudulleni, Pirkanmaalle Hämeenkyröön, ja käyn lasten kanssa Turussa. Suuri tavoite on, että pääsisin Hossan erämaahan Kuusamossa, mikä on Suomen uusimpia kansallispuistoja."

Suvi Röntynen, PAMin valtuuston jäsen ja Hotelli- ja Ravintola-alan Oulun osasto 710 ry:n varapuheenjohtaja

Teksti: Marie Sandberg-Chibani