Talouspolitiikka - 29.05.2020 klo 12.55

Rönni-Sällinen ehdottaa ravintola-alalle väliaikaista alv-alennusta

PAMIn puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kaipaa lisää toimia, jotta ravintola-ala pääsisi takaisin jaloilleen. Alan alv-kantojen väliaikainen alentaminen voisi olla tehokas tähän tarkoitukseen. Ravintoloiden uudelleen avaamisen mahdollistava lainsäädäntö on hyväksytty tänään eduskunnassa.

Eduskunta hyväksyi tänään perjantaina tartuntatautilainsäädännön muutokset, joiden myötä ravintolat voivat avata taas 1.6. oviaan yleisölle.

”Plussan puolelle menee se, että paluuta kohti normaalimpaa elämää päästään nyt aloittelemaan. Se tietää töitä ainakin jollekin määrälle lomautettuja ravintola-alan työntekijöitä”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Hän kuitenkin pelkää, ettei toimiala elvy niin nopeasti kuin olisi toivottavaa. Uudet määräykset varmistuivat varsin myöhään. Esimerkiksi buffet-tyyppisen tarjoilun täyskielto on ravintoloille todella hankala – osalle jopa mahdoton – toteuttaa. Samoihin terveyden kannalta turvallisiin tavoitteisiin olisi voitu päästä muutenkin. Asiakaspaikkojen rajaaminen puoleen normaalista vaikeuttaa myös osaltaan kannattavan toiminnan aloittamista.

PAMin pitää erittäin tärkeänä, että hallitus seuraa rajoitusten purkamistoimien vaikutusta mahdollisimman tiiviisti ja purkaa rajoituksia lisää heti, jos se näyttää mahdolliselta. Työvoimavaltainen ravintola-ala on selvästi verrokkeja korkeampien alv-kantojen piirissä. Ravintolaruokailun alv-kanta on 14 % ja alkoholianniskelun 24 %.

”Esitänkin, että hallitus tarttuisi mahdollisuuteen tukea toimialaa kohti normaalia väliaikaisilla alv-kantojen muutoksilla. Alkoholianniskelun alv-kannan voisi väliaikaisesti laskea esimerkiksi 14 %:iin ja ruokapalvelut 10 %:iin”, Rönni-Sällinen ehdottaa.

”On tärkeä, että ravintola-alan elpyminen saataisiin käyntiin mahdollisimman nopeasti. Sama koskee matkailua. ”

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat