Yhteiskunta - 17.09.2018 klo 18.00

Rönni-Sällinen PAMin puheenjohtajakamppailuun

Yli 20 vuotta ay-liikkeen palveluksessa ollut Annika Rönni-Sällinen on ensimmäinen, joka ilmoitti haluavansa PAMin puheenjohtajaksi.

PAMin puheenjohtajakilpailuun saatiin tänään ensimmäinen ehdokas, kun SAK:n johtaja Annika Rönni-Sällinen ilmoitti olevansa valmis tehtävään.

Joukko PAMin jäseniä pyysi tänään Annika Rönni-Sällistä ehdokkaaksi PAMin puheenjohtajavaaliin. PAMin liittokokous valitsee ensi kesänä uuden puheenjohtajan. Nykyinen puheenjohtaja Ann Selin ilmoitti keväällä, ettei ole enää käytettävissä tehtävään.

Rönni-Sällinen, 42, on ollut yli 20 vuoden ajan eri tehtävissä ay-liikkeessä, suurimman osan ajasta Palvelualojen ammattiliitossa. Tällä hetkellä hän on SAK:n työehdot-osaston johtajana. Hän on koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatti.

Rönni-Sällinen korostaa, että PAMin edunvalvonnan ja ammattiliiton jäsenten tulevaisuuden kannalta on tärkeää kohottaa palvelualojen ja palveluammattien arvostusta.
"Palveluammateissa työskennellään ennen näkemättömien muutosten keskellä. Monet palvelualojen työntekijät, erityisesti osa-aikaiset ja itsensätyöllistäjät, kamppailevat toimeentulostaan. Meidän on huolehdittava, että palvelualoilla riittää töitä reiluilla työehdoilla ja että palvelualojen ammattilaisten osaamista ja taitoja arvostetaan. Tämä varmistetaan muun muassa kehittämällä laadukkaita työpaikkoja ja työsuhteita", Rönni-Sällinen kertoo tiedotteessaan.

Hämeenlinnalainen alueluottamusmies Sirpa Laakso oli mukana pyytämässä Rönni-Sällistä ehdokkaaksi. Laakso on myös PAMin valtuuston puheenjohtaja.

"PAMin uudella puheenjohtajalla on oltava vahva näkemys työehtojen kehittämisestä, matalapalkka-alojen työntekijöiden aseman parantamisesta sekä päättäväisyyttä viedä asioita läpi. Annikassa yhdistyvät nämä ominaisuudet", Laakso toteaa. Hänen mukaansa Rönni-Sälllisellä on jo paljon tukijoita eri ammattiryhmistä.

Rönni-Sällinen sanoo tähtävänsä avoimeen kampanjaan, jossa keskiössä on vuoropuhelu liiton jäsenten ja luottamushenkilöiden kanssa.

PAMin liittokokous on Helsingissä 4.-6.6.2019.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat