Yhteiskunta - 16.11.2021 klo 14.28

Rönni-Sällinen PAMin valtuustossa: PAM tekee hyvää työntekijöille ja koko yhteiskunnalle

Kunnolliset työehdot kuuluvat kaikille ja ne tekevät hyvää myös yhteiskunnalle, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Palvelualojen ammattiliitto PAMia ja muuta ammattiyhdistysliikettä on viime viikkoina syytetty monesta ja liitoille on tarjottu monenlaisia neuvoja. PAMin puheenjohtajan Annika Rönni-Sällisen mielestä yksi omituisimmista syytteistä on, että PAM ei tietäisi mitä työelämässä tapahtuu.

”PAMin jäsenet ovat töissä palvelualojen työpaikoilla, ja niinpä me ammattiliitoissa tiedämme, millaista siellä töissä on. Sen vuoksi me esimerkiksi tiedämme, että palvelualojen töissä tehdään paljon osa-aikatyötä. Tiedämme, että palkoilla on vaikea tulla toimeen ja erityisen vaikeaa se on silloin, kun työ on osa-aikaista. Meitä on neuvottu hyväksymään se, mutta emme me niin tee.”

Käytännössä kaikkien yksityisten palvelualojen työntekijöiden vähimmäistyöehdot raukeavat tulevan puolen sisällä, kun työehtosopimuksen päättyvät.

”PAMin tavoitteena on neuvotella tuntuvat palkankorotukset palvelualojen työntekijöille. PAM on olemassa sen vuoksi, että se pyrkii parantamaan jäsentensä, palvelualojen työntekijöiden, työelämää ja työehtoja. Kunnolliset työehdot kuuluvat kaikille”, Rönni-Sällinen totesi.

Julkisuudessa on esitetty, että yhteiskunnan pitäisi tarjota toimeentulon jatketta pieniin palkkoihin. Moni palvelualojen työntekijä saa jo nyt soviteltua päivärahaa osa-aikatyön rinnalle, moni saa asumistukea ja osa toimeentulotukeakin, vaikka käykin töissä.

”Olisi parempi, jos työntekijä voisi tulla palkallaan toimeen. Se olisi valtiontalouden tulojen ja menojen kannalta hyvä asia. Meidän mielestämme työntekijälle kuuluu oikeudenmukainen osuus yrityksen tuloksesta. Palvelualoilla työntekijät luovat sen palvelun. Työntekijälle kuuluisi oikeudenmukainen osuus silloinkin, kun hän toimii epämääräisessä partnerisuhteessa esimerkiksi verkkoalustaan.”

Tällä hetkellä monella yrityksellä meneekin todella hyvin. Ne tekevät ennätystuloksia. Työvoimapula on jo monessa paikassa kasvun esteenä. Työntekijät ovat kuitenkin jaksamisensa rajalla, koska työntekijöitä on liian vähän.

”Tässäkin mielessä tuntuu järjettömältä puhua siitä, että yleiskorotuksista on luovuttava ja pieniä palkkoja on tilkittävä yhteiskunnan tuella. Ei huono palkka houkuttele tarttumaan töihin tai kouluttautumaan alalle.”

Palvelualoilla kokonaisten alojen vetovoima on heikentynyt, ja yksi syy on alhainen ansiotaso ja se, ettei ala näin ole kyennyt tarjoamaan näkymään hyvästä tulevaisuudesta.

”Onneksi meillä on valtakunnalliset työehtosopimukset, sillä niiden avulla voidaan vaikuttaa koko alan tilanteeseen. Palkkatasoa on mahdollista nostaa koko toimialalla”, Rönni-Sällinen sanoo.